När Nicole Vanderbilt började jobba som internationell chef på Etsy för ett och halvt år sedan kärade hon ner sig i franska vintage-kaffekoppar och har köpt ett tjugotal. Konsthantverk är stort på Etsy, där kreatörer kan lägga upp sina produkter till försäljning. Det kan handla om allt från smycken, tavlor, kläder och möbler.

Relaterat: Se bilder från Webbdagarna

Etsy tillhandahåller e-handelsplattformen och ordnar med betalningen - säljaren står produkter och leveranser. Men i Sverige har inte marknadsplatsen tagit riktig fart än.

– I och med Sveriges designarv trodde vi att vi skulle få en miljon säljare över en natt, så blev det inte, säger Nicole Vanderbilt, som bor i London och även basar över kontoren i Paris, Berlin och Dublin.

Hon flög in till Webbdagarna i Stockholm strax innan sitt framträdande, och efter Internetworlds intervju ska hon flyga tillbaka. Många resor blir det.

Nicole Vanderbilt kan inte namnge någon konkurrent till Etsy i Sverige även om det finns plattformar som delvis bygger på samma idé, som Nordic Design Collective.

– Vi har en eller två typer av Etsy-liknande sajter i varje land ungefär, säger Nicole Vanderbilt.

För att en säljare ska komma igång på Etsy krävs det att våga ta steget och visa upp sina kreationer, menar Nicole Vanderbilt.

– Vissa länder är verkligen villiga att marknadsföra sig själva, men svenska säljare ligger inte inom det spektrumet, säger hon.

Etsy startades 2005 i USA, och de två starkaste marknaderna utanför USA är Kanada och Nya Zeeland. I Europa är det Tyskland och Frankrike. Hur många säljare och användare det finns i varje land vill Nicole Vanderbilt inte berätta.

När det gäller marknadsföring av Etsy är det främst säljarna som står för det och sprider url:er för sina shoppar.
– När jag började för ett och halvt år sedan gjorde vi ingen klassisk marknadsföring, säger Nicole Vanderbilt.

I dag jobbar Etsy även med produktannonser på Google och har ett affiliateprogram, men det mest kraftfulla är ändå säljarna, säger hon.

– En magisk grej på Etsy är att säljarna organiserar sig i team. Vi har till exempel ett Stockholmsteam och ett starkt team i Italien som har ordnat Etsy-mässor.

Etsy har även kurser med grundläggande ekonomi och prissättning för säljarna och i USA testar man att koppla ihop säljare med fysiska butiker.

Nicole Vanderbilt spenderar sina dagar med att fundera på hur Etsy kan utvecklas internationellt, när hon inte reser förstås. Intervjutiden är slut och snart går planet tillbaka till London.