Vi på FishBrain bygger en app och ett socialt nätverk för världens absolut största hobby, sportfiske. Globalt finns det över 200 miljoner sportfiskare vilket är fler än alla som spelar golf och tennis tillsammans och omsättningen är hissnande. 45 miljarder dollar bara i USA, vilket är tre gånger så mycket som den globala musikindustrin. Dessutom är det ingen som gjort något liknande inom sportfiske än, medan det finns hundratals appar och sociala nätverk för andra hobbies som golf och vin. Hur svårt kan det då vara att för FishBrain att lyckas? Svårare än man kan tro faktiskt.


Vår första hypotes var att vi kunde bygga en app för alla sportfiskare i hela världen och släppa den globalt och så skulle den gillas av alla och snabbt sprida sig viralt. Tanken var att alla sportfiskare har en gemensam nämnare i fiske och att det är starkt nog för att det ska ta riktig fart. Detta visade sig vara fel, eller i alla fall inte tillräckligt sant för att vi skulle växa så fort som vi ville. Vi hade gjort två misstag:

1. Att vara allt för alla

När vi släppte vår första version av appen var det i sann MVP(Minimum Viable Product)-anda. Det var en app innehöll grundfunktionaliteten för sportfiskare men inte mycket mer. Appen mottogs väl och den fick bra betyg i App Store och Google Play, närmare fyra i genomsnitt, och vi var jättenöjda. Felet var att den inte var tillräckligt bra för att sportfiskarna skulle älska den och det är bara saker som man älskar som man rekommenderar andra och som därigenom får viral spridning. När vi insåg detta började vi genast segmentera sportfiskare i mindre grupper och nu har vi valt att börja gå efter en smalare delgrupp av sportfiskare (frekventa fiskare) och justera appen så att de älskar den och inte bara gillar den. Vi har bara tagit ett första kliv i den riktningen men märker redan en stor skillnad - genomsnittsbetyget ligger nu på 4,5 och användandet av appen för vår smalare målgrupp har ökat ordentligt och den virala spridningen har tagit fart.

2. Globalt direkt

En utav de viktigaste delarna av FishBrain är det sociala nätverk vi bygger upp för sportfiskare.

Sociala nätverk tar fart först när man når en kritisk massa av användare, en tumregel är att man behöver nå en femtedel av alla användare inom en nisch och region. Jag vill ju vara på samma sociala nätverk som de jag känner med samma intresse och får jag en inbjudan från någon jag känner är det stor sannolikhet att jag går med själv. När vi släppte vår första app gjorde vi det globalt på App Store och Google Play och tänkte att det där med kritisk massa löser sig nog. Nu tänker vi annorlunda. Vi fokuserar nu de partnerskap och den annonsering vi gör på några utvalda regioner. Den marknad som vi vill slå på först är USA men USA i sig är för stort för att snabbt nå en kritisk massa. Vi har istället valt att börja med Texas och Florida där sportfiske är jättestort och även om vi är långt ifrån 20% penetration här än så ser vi redan klar förbättring i viral spridning och aktivitet.

Slutmålet för FishBrain är fortfarande exakt detsamma som när vi startade, vi ska bli den dominerande appen och sociala nätverket för allt sportfiske och alla sportfiskare globalt, men det är vägen dit som vi har justerat. Vi ska nå dit genom att först göra en app som en delgrupp sportfiskare älskar och genom att växa det sociala nätverket hyperlokalt - först när vi har spikat detta kommer vi växa både till fler grupper av fiskare och geografiskt.

De flesta startups jag träffar gör exakt samma misstag som vi gjorde. Det är väldigt lätt att förivra sig och vilja nå alla potentiella användare och kunder direkt. Jag hoppas slippa se andra göra de här misstagen, i alla fall inte av de som läst denna bloggpost!