Om Hyllat.se fanns på Kia-index, den dominerande trafikmätaren för annonsbärande sajter, så skulle den hamna omkring plats 20. Med drygt 1,1 miljoner unika besökare den senaste veckan är den större än Prisjakt, DI.se och hela Mittmedia-koncernen, med tidningssajter som dt.se, gd.se och allehanda.se. För en månad sedan existerade inte sajten.
– Den andra mars fick jag idén, berättar sajtens skapare Daniel West, en 26-åring konsult inom webbutveckling och onlinemarknadsföring, bosatt i Örnsköldsvik.
– Jag fick idén på söndagen, byggde sidan på måndagen och på onsdagen skrev jag den första artikeln.
Det råder ingen tvekan om vilka sajter som är förebilderna. Upworthy, Viralnova och i viss mån Buzzfeed. Alla är de sajter med innehåll helt utformat för att delas maximalt i sociala medier. Oftast rör det sig om Youtubeklipp som bäddas in på sajterna under en lockande rubrik. I regel producerar varken Upworthy eller Viralnova något eget innehåll.
Rubrikerna som Hyllat använder påminner en hel del om de som Upworthy blev berömt för – rubriker som lockar till klick genom att bjuda på lagom mycket information men utelämnar tillräckligt mycket för att man som besökare ska vilja klicka.
Realterat: Planen bakom Epic Split
– Jag fokuserar väldigt mycket på rubrikerna. Precis som Upworthy skriver jag 25 rubriker för varje grej. Man kan tycka att det är en slags säljtaktik, men eftersom det jag lägger ut är sådant jag vill att folk ska se så ser jag inget fel i det, säger Daniel West.
En annan likhet med Upworthy är att materialet är positivt och inspirerande i tonen. Hellre filmklipp som rör besökaren till tårar än till hånskratt åt någon som ramlar omkull.
– De förtjänar att lyftas fram inför så många ögon som möjligt. Det finns mer meningsfulla saker att dela än dagens outfit och vad man åt till lunch.
Att bygga sajten kring andras material är enkelt så länge det rör sig om Youtubeklipp att bädda in. Innan Daniel West publicerar fotografier kontaktar han fotografen och ber om lov, ofta med en länk som tack.
– De är mest glada att fler ser vad de har gjort och att de får trafik till sin egen sajt.
En miljon unika webbläsare i veckan betyder rejäla mänger annonsvisningar. I dag kommer reklamen från Google Adsense.
– Rik blir jag inte. Men det har hamnat på en nivå där jag skulle kunna fokusera heltid på den. Men jag jobbar som konsult också, och det kommer jag fortsätta med.
Hur länge kommer trafiken hålla i sig?
– Egentligen har jag ingen aning. Om man ser till de amerikanska sajterna så är de över ett år gamla nu. Men den här nivån tror jag inte att jag kommer kunna hålla.