Maker Studios är ett Youtube-nätverk med flera mycket populära kanaler, som sammanlagt genererar 5.5 miljarder visningar i månaden.

Bland dragplåstren finns rapparen Snoop Lion och svenske Felix "Pewdiepie" Kjellberg, vars datorspelsfilmer hör till de mest populära klippen på hela Youtube.

Disney är långt ifrån det första traditionella mediebolaget som satsar pengar i Youtube-kanaler. I fjol investerade Time Warner 36 miljoner dollar i just Maker Studios. I Sverige har Bonnier köpt 20 procent av nätverket United Screens, som leds av den tidigare Google-chefen Stina Honkamaa. Men köpesumman för Maker Studios - 500 miljoner dollar motsvarar drygt 3,2 miljarder kronor - är den i särklass högsta hittills på området.

Liksom många andra Youtube-nätverk drar Maker Studios, trots de enorma tittarsiffrorna, inte in några stora pengar. Enligt tekniksajten Recode gör man fortfarande förlust.

Disney-chefen Kevin Mayer försvarar ändå köpesumman och är tydlig med att man inte har för avsikt att plocka bort nätverkets innehåll från Youtube. Men han avslöjar inte på vilket sätt man hoppas kunna tjäna pengar på sitt nya förvärv.

– Vi tror det finns en bra affär där. Jag tror att Maker och Youtube kompletterar varandra, säger han till Recode.