Finansieringen löste han med hjälp av crowdfunding. Genom en sida på webben drog han in 150.000 kronor för sin studieresa.

Relaterat: Han fick en miljonpublik på nolltid

Till vardags arbetar Erik Wallin som affärsutvecklare på Drivhuset i Trollhättan - en organisation som jobbar med entreprenörskap och som finns i Högskolan Västs lokaler. Trollhättan har under många år varit en klassisk industristad, nu senast med biltillverkaren Saab Automobile som fram till konkursen 2011 var en av kommunens stora arbetsgivare.
Idag är arbetslösheten hög, och olika offentliga aktörer gör sitt bästa för att få mer företagande i kommunen. En företagspark med produktionsbolaget Film i Väst som draglok har skapats på mark som tidigare tillhörde stadens tunga verkstadsindustri, och initiativ som projektarena och science center ska öka företagandet.

Men det räcker inte med lokaler för att skapa framgångsrikt företagande - personerna som arbetar där måste också ha kunskap om hur effektiva innovationssystem skapas.

– Tanken var att åka iväg under ett halvår och att studera några av världens mest framgångsrika inkubatorer, för att sedan återvända till Trollhättan och hjälpa våra egna småföretag att växa snabbare, säger Erik Wallin.

Han tog tjänstledigt, sade upp lägenheten, lagrade alla sina saker i föräldrarnas lagerlokal, packade väskan och började halvåret med att styra kosan mot Kenya. Inkubatorn Nailab i Nairobi blev första stoppet och där träffar han såväl hungriga entreprenörer som företagsledare – och en chef på Kenyas it-ministerium.

– Jag hade främst fokus på två områden: Att förstå entreprenörens drivkraft är en grundläggande fråga om vi vill få fler att driva egna företag. Och att förstå vad som sker i inkubatorn som gör att företagen lyckas. Finns det en process eller arbetsmetodik som gör att företagen lyckas, eller är det andra faktorer som leder till framgång? Det är vad jag ville ta reda på, säger Erik Wallin.

Kenya bjöd på upptagna och framgångshungriga personer samt nybryggt kenyanskt kaffe och goda insikter. Nästa stopp på resan var Indien, där mycket handlade om samarbete och öppenhet. Erik Wallin styrde kosan mot inkubatorn TBI-Technoparc i Kerala i sydvästra Indien.

– Teknikparken Technopark var imponerande. Den är enorm, väldigt välskött och expanderar med en rasande fart. Det överraskade mig verkligen att det satsas så stora summor på entreprenörskap i andra länder, säger Erik Wallin.

I rask takt avverkar han sedan Ningbo University Science Park i Kina, The Icehouse i Auckland i New Zeeland, Tecnosinos i São Leopoldo i Brasilien, samt Blackbox i Silicon Valley i USA.

Samtidigt som han befinner sig i USA så brinner hans föräldrars lagerlokal ner hemma i Sverige.

– När min pappa ringer från Sverige och jag inser att allt jag äger står i lågor känner jag vemod och sorg. Samtidigt infinner sig en frihet. När jag nu har klarat mig nästan sex månader på packningen i två väskor kanske allt det andra som jag ägde inte spelade någon större funktion, säger han.

I USA får han även möjlighet att intervjua Fadi Bishara, grundaren av Blackbox. Bishara startade inkubatorn i sitt eget hus genom att bjuda in folk från andra delar av världen och låta dem sitta där för att utveckla sina startupföretag.

– Fadi berättade också att han trodde att entreprenörskap är nyckeln till världsfred. Genom att folk är produktiva, bestämmer över sina egna liv och skapar värde, så är det mindre risk att de tänker på krig och våld. Han sa också att entreprenörskulturen i USA är speciell, genom att det i Silicon Valley är mer tillåtet att misslyckas, än vad det är på andra ställen.

Fakta

Här är några av Erik Wallins insikter från resan:
• I alla inkubatorer finns en kultur som uppmuntrar entreprenörerna att våga satsa och försöka.
• Många jobbar med ”tänka större”. Skalbarhet blir företagstermen för att tänka stort. Hur skalbar är idé? Hur stort kan företaget bli? Hur fort går det att växa?
• Många entreprenörer lägger väldigt mycket tid på sitt företagande. De distraheras inte lika lätt av andra hobbys och aktiviteter runt omkring när deras primära syfte är att driva företag. Folk runt omkring tänker på samma saker och fokuserar på utveckling och tillväxt.
• Drivkraften hos många entreprenörer är att skapa något som ger värde för andra, till exempel familjen, vänner, samhället – eller världen.
• De flesta pratar om rädslan för att misslyckas. Man är rädd för att testa och förlora den trygghet som en fast anställning förknippas med. Många släpper dock denna trygghet - trots god utbildning och välavlönade jobb - för att uppnå någonting större med sitt liv.
• I stort sett alla entreprenörer har en stark tro på att de kommer lyckas. De flesta hänvisar till marknaden och den produkt eller tjänst de håller på att bygga. Men coacher och annan personal som arbetar i inkubatorerna menar att det handlar om att ha ett bra team - själva idén är egentligen inte alls viktig.
• Istället för att negligera diskussionen om chansen att misslyckas, ser många det som en del av resan. Ibland vill man få sina företag att misslyckas för att snabbare komma till insikt om hur man bör tänka om. Misslyckandet blir därmed till ett verktyg.