Om tillräckligt många apor försågs med skrivmaskiner och oändligt med tid skulle de till slut ha producerat Shakespeares samlade verk.
Varianter av tesen har använts under flera tusen år, av celebriteter som Aristotoles, Cicero, Jonathan Swift och Richard Dawkins, för att diskutera allt från evolution till konst. Beroende på tidsanda och samhällsströmning har Shakespeare bytts ut mot Bibeln, samtliga verk i British Museum eller något helt annat. Men idén har i sin kärna varit konstant.

Relaterat: Bikinitrenden som är skapad för att du ska rasa

Så även när den under andra halvan av februari 2014 bevisades som sann.

Åtminstone enligt ett sätt att se på det. Då spelade nämligen Twitch Pokémon. I ett fullständigt unikt socialt experiment streamades det gamla Game Boy-spelet Pokémon Red öppet för vem som helst att inte bara titta på – utan också delta i. Kontrollerna till Pokémon i sitt originalutförande är enkla, fyra pilar, "B", "A", "select" och "start", och genom att enbart låta det kommando som flest spelare för tillfället tryckte in utföras gick spelet framåt. Långsamt framåt. Under de sexton dagar spelet pågick deltog nämligen över 1,1 miljon personer i experimentet. Enligt Twitch var den snittliga siffran på deltagare vid varje givet tillfälle omkring 80 000 personer, och som mest var det hela 120 000 som försökte klicka sig fram efter just sin egen plan.

Resultatet av detta direktdemokratiska sätt att sköta spelkontrollerna blev att spelkaraktären ofta fångades i en sorts ryckig och obeslutsam dans fram och tillbaka, snurrande runt på stället och drabbades av en extrem beslutsångest när det skulle väljas mellan alternativ i dialogrutorna. Men det gick framåt, och till slut, den första mars, besegrades den sista motståndaren och Pokémon Red avslutades. De hundratusentals spelarna bröt ut i firanden och jubelrop som hördes långt över Internet, och i sin medelhavsgrav log nog Aristotoles själv. Ge tillräckligt många apor ett bredbandsuttag och nästan vad som helst kan hända.

Relaterat: De är papegojor – inte troll

För med en höstack så stor som Internet finns det helt enkelt alltid plats för just den där speciella nålen. Det där som gömmer sig i myriaderna av information, silverpengen som skramlar runt i ett hav av folie, måste ju finnas där – det gäller att bara zooma in på rätt detalj. Den tanken aktualiserades i veckan, då Facebook överraskande gick ut med att de köpte virtual reality-uppstarten Oculus VR för bisarra två miljarder dollar. Kort efter upptäcktes det att en hint om vad som komma skulle hade läckt ut på Reddit redan en månad innan köpet offentliggjordes. ”Det här går inte att bekräfta, men min kompis jobbar i samma byggnad som Oculus, och han sprang in i Mark Zuckerberg i hissen på väg till Oculus våning”, skrev användaren threewolfmtn. Inte så många brydde sig, förrän nyheten om köpet bombade branschen. För tidig kunskap är pengar, och här fanns den gratis.

Threewolfmtn återkom till sin gamla tråd för att skriva tre ord: ”Told you so.”

Jag vet, fullt så enkelt går det inte att resonera. Vad som i framtiden kommer bli värdefullt att veta, och vad som kommer fortsätta vara lösryckta tankar och meningslösa iakttagelser, vet man inte förrän facit levereras. Men vi lever i tider då dessa mängder av fakta mer och mer kan utnyttjas. Med hjälp av enorma datamängder har såväl sjukdomsutbrott och Melodifestivalenvinnare som Barack Obamas väg fram till Vita huset kunnat förutspås, och att detta skulle vara omöjligt att utöka till exempelvis ekonomiska spörsmål känns inte alls omöjligt. Människans styrka är att kunna se såväl den hela bilden som enskilda pixlar, och med denna kunskap utökar vi spelplanen varje dag.

Givet att man inte undersöker vad som hände den gång någon faktiskt försökte prova den där teorin om aporna och skrivmaskinerna i praktiken. 2003 försåg studenter på University of Plymouth en handfull markattor med tangentbord, och undersökte vad som hände. Resultatet blev fem sidor fulla av bokstaven S, varefter aporna slog sönder och bajsade på tangentborden.

Och tja, även det känns ju som en ganska beskrivande bild av människans Internet.


Jack Werner är krönikör på Internetworld och sociala medier-redaktör på Metro. På Twitter är han @kwasbeb.