Nya Blocket Bostad har en rejält annorlunda framtoning än resten av sajten. Färgvalet är ljusare och designen renare. Bortsett från Blocket-loggan, som är liten och nedtonad, finns det inte mycket som påminner om den vanliga delen av sajten, där hörnsoffor, barnvagnar och halvtrasiga cyklar säljs.

Det är ett högst medvetet beslut. Blocket siktar på att slå mot marknadsdominanten Hemnet. Då måste varumärket upplevas annorlunda än Blocket traditionellt har gjort, mer seriöst, professionellt och mindre som en auktion bakom en lada.

– Blocket är ett ställe där man kan göra klipp. Men när man köper en bostad vill man göra en investering, säger Robin Suwe, affärsområdeschef på Blocket Bostad.

Med 700 000 unika webbläsare i veckan ligger Blocket Bostad ännu en bra bit efter Hemnet. Marknadsledaren har mellan 1,4 och 1,7 miljoner unika i veckan. Det kortsiktiga målet för Blocket är en miljon unika i veckan, berättar Robin Suwe.

– Men långsiktigt är målet att bli Sveriges största bostadssajt. Vi ska ta Hemnet.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Trafik: Cirka 700 000 unika webbläsare/vecka
Byrå: Doberman, tillsammans med interna utvecklare.
Personal: Omkring 20 personer, varav hälften arbetar inom sälj och hälften inom produktutveckling.