Mq.se utsågs nyligen till en av Sveriges tio bästa e-handelssajter av Internetworld. Motiveringen löd bland annat såhär: “Kompetent klädbutik som gör det mesta rätt. Snygg, inspirerande och smidig att använda. MQ har verkligen fått mycket på plats.”

Relaterat: “Wordpress höll måttet hela vägen”

Mq.se har det senaste året fått uppmärksamhet både i Sverige och utomlands för sitt arbete med omnikanal-lösningar; det vill säga funktioner som kopplar ihop butikerna med e-handeln och olika plattformar som dator, mobiltelefon eller surfplatta, i köpprocessen.

E-handelssystemet på sajten utvecklas av Boråsföretaget Viskan och resan mot omnikanal-upplevelsen har gått steg för steg.

– Det har varit en lång resa i små steg. Ambitionen var redan från början att jobba med omnichannel. Till exempel tog vi redan från början in hela lagersaldot för alla butiker och presenterade det på sajten. Samt att man kan anmäla sig på kundklubben på sajten och få bonus på webbköp, säger Oscar Mannbro, Frontend Solutions Manager på Viskan.

Därefter lanserade man möjligheten att lämna returer i butik.

– Och sedan kom det som knyter ihop allting; utlämning i butik och surfplattorna i butiken, säger Oscar Mannbro. 

Relaterat: Responsiv museisajt på Drupal

För ungefär ett år sedan började MQ med utlämning av webbköp i butikerna.

– Det som är den största överraskningen är hur stor grej det här med utlämning i butik blivit. Jag tror att MQ har mellan 30 och 35 procent av alla ordrar på webben som utlämning i butik. Det är välidgt mycket. Och det trodde vi inte innan. Man tänker att man handlar på internet för att slippa gå till butik men så har det inte funkat i det här fallet.

Oscar Mannbro tror att den fria frakten när man hämtar i butiken har hjälpt till att göra alternativet populärt. För MQ är det lätt att erbjuda fri frakt eftersom man knappt har någon merkostnad. Webbordrarna skickas ut med de vanliga butikspåfyllningen som för många butiker sker dagligen. Väl i butiken behöver de bara skannas för att bekräfta att de anlänt. Sedan får kunden ett sms om att varan anlänt och kan hämta upp den.

Samtidigt har utlämningen i butik varit den mest komplicerade funktionen för Viskan att få till eftersom det är relativt många variabler inblandade som till exempel kommunikation med kassasystem i butik, notifikationer via sms och mejl samt returer.

– All typ av kommunikation med andra system, som kassasystem och affärssystem, är utmanande. Att få dataöverföringarna att funka åt alla håll. Men det är sådant vi brottas med dagligen så det är inget speciellt egentligen, säger Oscar Mannbro.

I början av året lanserade MQ så sitt senaste steg på resan mot en omnikanal-upplevelse. I ett projekt tillsammans med Microsoft placerades surfplattor i butiker som körs mot mobilsajten. Där kan kunderna beställa varor och sedan hämta dem i butiken nästa dag. Om till exempel en viss storlek eller färg är slut i butiken kan personalen hjälpa kunden att beställa varan till butiken för upphämtning.

– Vad vi har hört så uppskattar butikspersonalen att aldrig behöva säga nej till en kund, säger Oscar Mannbro.

Surfplattorna är låsta mot den speciella butikens ip-adress och på det sättet kan den enskilda butiken få ersättning för webbförsäljningen som genereras därifrån.
Projektet med MQ har marknadsförts av Microsoft i USA som en förebild inom e-handel.

Vad tror du blir nästa steg i omnikanalutvecklingen?
– En del av våra kunder, utan att nämna några namn, tittar på lösningar där kunder kan beställa på nätet och sedan levereras varorna med bud direkt från butiker till kunden samma dag. Där har förstås kedjor med stort butiksnät har en fördel.

Oscar Mannbro tycker att om man som e-handlare vill jobba med omnikanal så bör man välja ett e-handelssystem som redan utvecklat funktioner för detta, oavsett vilket system man väljer i slutändan.

- Vi har ju de här funktionerna redan på plats i vårt system. Så om man ska välja ett system och vill jobba med omnichannel i framtiden så ska man tänka på att välja en leverantör som har sådana här funktioner och omnichannel-kunder redan.

Fakta

Sajtansvarig: Mikael Stålnacke
Publiceringsverktyg: Ramos och E-store
Sajten är byggd av: Inhouseproduktion ihop med Viskan
Unika besökare per vecka: 77 000