Den 12 mars lanserade mäklarföretaget Fastighetsbyrån sin nya version av den populära Facebook-appen Sambotestet. Den tidigare versionen av testet, som gick igenom användarens vänner och kom med förslag på vem denne borde flytta ihop med, hade då gjorts av mer än 1,5 miljoner personer. I den nya versionen kom testet också med förslag på vart de nymatchade samborna borde flytta. Sen nylanseringen har drygt 900 000 gjort testet, och det har gett nästan 400 000 klick på de bostäder som resultatet länkade till.

Relaterat: Så blir Blockets "Hemnet-dödare"

Johan Vesterberg är presschef på Fastighetsbyrån, han berättar om hur intresset för deras varumärke vuxit genom Sambotestet:

– Det gav en helt enorm utdelning, resultaten är som en stor tv-kampanj. Första gången la vi kanske 2000 kronor på Facebook-annonser precis när vi lanserade, och så la vi kanske 100 000 i utveckling. I övrigt var spridningen helt viral.

Idén till Sambotestet kom från en app som Johan Vesterberg själv hade testat. Den visade vilka av ens Facebook-kompisar man oftast blev taggad med.

– Vi ville göra något på Facebook, som var enkelt att genomföra och något som skulle få högt engagemang och stor spridning.

När Fastighetsbyrån lanserade det första Sambotestet var den som ville göra det tvungen att gilla deras sida på Facebook. På så sätt fick de drygt 530 000 fans, och behövde ingen extra marknadsföring när den andra versionen av Sambotestet släpptes. Även det andra testet fick snabbt stor spridning.

Relaterat: Han fick en miljonpublik på nolltid

– Det är väldigt kul för oss också, eftersom det ligger närmare vår verksamhet: Att förmedla bostäder. Testet ger oss möjlighet att exponera våra objekt, säger Johan Vesterberg.

Nu arbetar Fastighetsbyrån på att behålla de många Facebook-fansen, som utgör en bra marknadsföringskanal.

– Om vi har bra och relevant innehåll på vår Facebooksida så ger det en stor möjlighet att kommunicera med folk.

Vad kan du berätta om hur testet parar ihop en med en sambo?

– Det tittar på gemensamma vänner, de som har gått på samma event och fyllt i att de har samma intressen, och är nära i ålder.
Bostadsorten väljs utifrån var de som deltar bor, och vilka bostäder de blir rekommenderade är beroende av testpersonens ålder, äldre blir länkade till större lägenheter. Johan Vesterberg påpekar att all information samlas genom ett skript, att den inte ses av någon person och att den inte sparas. Efter en artikel i Expressen som hävdade att användare blev kartlagda av Sambotestet fick Fastighetsbyrån en del oroliga frågor.

– Det är inte så många som reagerat, men vissa har hört av sig, då har vi kunnat förklara att ingen människa ser uppgifterna.

Johan Vesterberg berättar att flera andra varumärken har gjort liknande Facebook-tester.

– Det kommer ganska många kopior, så det ska bli spännande att se hur de funkar. MTV har gjort en, Perfect Match, som bygger på samma matchningsteknik, det är ju lite smickrande. Flygstolen har släppt ett test för att hitta ditt perfekta resesällskap.

– Sambotestet blev framgångsrikt för att det var enkelt att genomföra: bara trycka på en knapp. Det gav lite kittlande resultat, som det var roligt att dela med sig av.

Fakta

Sedan lansering av Sambotestet i somras:

Besök: 4 647 524

Unika besökare: 3 547 682

Gjorda tester: 2 925 280

Personer som testat: 1 594 322

Delningar: 610 170

Visningar på Facebook: 189 972 380

Sedan lansering av nya Sambotestet 12/3 kl 18:

Besök: 2 864 247

Unika besökare: 2 140 827

Gjorda tester: 1 584 615

Personer som testat: 902 818

Delningar: 274 015

Visningar på Facebook: 114 669 256

Klick på objekt: 393 650

Sambotestet är byggt av byrån Wenderfalck.