Nu börjar det synas ordentligt på partiernas och ungdomsförbundens webbplatser att valåret har startat. Senast med att nylansera är Socialdemokratiska ungdomsförbundet, SSU. Den nya sajten har utvecklats i samarbete med byrån Strawberry Hill.

Relaterat: Kan Obamas it-profeter vinna svenska val?

Den är utformad i flat design och har stort fokus på att värva nya medlemmar. Allt krut läggs på att få sympatisörer att engagera sig – det första som möter besökaren är ett kontaktformulär och texten ”Engagera dig för valseger”.

– Vi har länge känt behov av att flytta fokus från en informationsportal, som vi hade det, till en knutpunkt där vi kan samla digitalt engagemang, både för SSU:are och för andra ungdomar, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU.

– Vi startade processen för ett år sedan med en upphandling, så att vi kunde synka tidpunkten med valet.

För att lyckas med sitt kampanjarbete digitalt har SSU integrerat den nya sajten med crm-verktyget BSD Tools, som också användes i Obamas båda presidentkampanjer. Under den första presidentkampanjen var företagets grundare Joe Rospars med och la upp strategin för arbetet, som bland annat gav 2 miljoner registrerade användare, skapade fler än 200 000 aktiviteter och 45 000 grupper av frivilliga, samt – till sist – en valseger.

Hos SSU har Sofia Brändström, digital strateg, och Juan-Pablo Roa, arbetat tillsammans med strategibyrån Reform Act, med att införa BSD Tools och i att ta fram den nya sajten.

– Det som är speciellt med det är att man kan göra en ganska avancerad segmentering, för att följa upp och erbjuda ”actions” för sympatisörer eller medlemmar, säger Sofia Brändström.

Relaterat: Budskapen i fokus på Socialdemokraternas sajt

Sofia Brändström och Juan-Pablo Roa är, nu innan valet, ganska förtegna om detaljerna i det kommande kampanjarbetet, men berättar att SSU kommer att försöka mobilisera runt olika sakfrågor.

– Det vi vill se i valrörelsen är snabbheten. Man känner att: Jag vill göra något nu. Då vill vi kunna erbjuda det på en gång, säger hon.

– Om det händer något i en viss kommun, då kan vi kontakta de som bor i kommunen om att engagera sig i den lokala frågan. De kan dela en berättelse, dela med sig av egna erfarenheter, eller kanske delta i en demonstration, det kan vara väldigt brett.

Inför kyrkovalet förra året använde sig även Socialdemokraterna i Stockholm av BSD Tools. Där var utmaningen att få de som var medlemmar i Svenska kyrkan att faktiskt gå och rösta, snarare än att värva nya sympatisörer. Resultatet blev en ökning på 1,1 procent för S, med högre andel unga röstande än tidigare år.

Blir det ett test av era kampanjverktyg nu i maj, till EU-valet?

– På många sätt är det ganska likt kyrkovalet, med lågt deltagande bland unga. Vi kommer att fokusera på frågor som är viktiga för SSU: migration, klimat och arbetsmarknad, vi ska hitta frågor som unga brinner för och kommunicera om just dem, säger Juan-Pablo Roa.

– Det blir ett första test av CRM-systemet för SSU, och för vår sajt.

Fakta

Arbetsgrupp

SSU:

Juan-Pablo Roa

Sofia Brändström

Kristofer Åberg

Simon Röder, grafisk formgivare

Reform Act - BSD Tools-strategi:

Jacob Åström

Jakob Ohlsson

Strawberry Hill - webbutveckling, interaktion och design:

Eskil Janson

Mirekt Labedzki

Stina Janson

Åsa Rosenberg