Svenska Episerver gick nyligen ut med att försäljningen av e-handelsplattformen Episerver Commerce ökat med 55 procent under 2013. Men det handlar om en ökning från små nivåer. Just nu finns ungefär 300 företag världen över som använder Episervers e-handelsplattform, berättar vd Martin Henricson för Internetworld.
Det är genom tätare integration mellan webbpubliceringssystemet Episerver CMS och e-handelsplattformen Episerver Commerce som bolaget hoppas växa framöver.
Episervers vd Martin Henricson.
– Det vi tror på är att stötta hela användarupplevelsen, från att få in folk på sajten till att konvertera dem och så vidare. Att driva en sajt med flera system för att hantera besökare i olika led blir väldigt ineffektivt, säger han.
Relaterat: Rekrytering viktigt för Försvarsmakten
Med nya Episerver 7.5, som lanserades strax innan årsskiftet, lades mycket jobb på just integrationen. Den resan kommer fortsätta i framtiden.
– Sen ett par år tillbaka arbetar vi med att bygga ihop allt i en plattform. Vi pratar gärna om Commerce och CMS i kombination. Även om en potentiell slutkund mest är intresserad av e-handel så ser vi att grejerna hänger ihop på ett bra sätt.
I hemlandet är Episerver dominerande på marknaden för stora webbpubliceringssystem. Men att öka tillväxten på en liten marknad som Sverige är svårt, säger Martin Henricson.
– Det är ingen häftig tillväxt utan vi håller positionerna.
Den stora potentialen finns istället i USA och Storbritannien, menar han. De två länderna står idag för mer än 30 procent av bolagets försäljning, en andel som man hoppas ska öka framöver.
Förutom bjässar som Adobe, Oracle och IBM är amerikanska Ektron och danska Sitecore de två stora konkurrenterna på USA-marknaden. Martin Henricson pekar återigen på integrationen mellan Episerver CMS och Episerver Commerce som trumfkortet i konkurrensen.
– Jag har svårt att se att någon av dem fått ihop de här bitarna lika väl som oss, säger Martin Henricson.