I veckan rapporterade Internetworld om att amerikanska Amazon undertecknat avtal med Bokrondellen om att börja sälja svenska titlar. Avtalet innebär också att företaget har rätt att starta en ny svensk Amazon-sajt.


Maria Hamrefors är vd på Akademibokhandeln, som äger Bokus.

Största konkurrenterna inom svensk bokförsäljning online är idag Bokus och Adlibris. Maria Hamrefors är vd på Akademibokhandeln, som äger Bokus. Hon menar att situationen på den svenska marknaden skiljer sig markant från den amerikanska.

– De tillför inget unikt, det finns ju redan liknande e-handelstjänster. När Amazon gått in på andra marknader har e-bokhandeln ofta varit obefintlig eller underutvecklad.

– Därför är det ett annat läge här när de kommer med ett svenskt utbud så sent, säger hon.

Att svenskarna gärna köper böcker online kunde Handelns Utredningsinstitut bekräfta efter förra årets julhandel. 2013 köpte 38 procent av svenskarna julklappar på nätet, och vanligast var just böcker.

Enligt Maria Hamrefors är situationen för bokhandel online i Sverige ganska lik den i USA, med skillnaden att Bokus och Adlibirs drivit utvecklingen, inte Amazon. Hon ser inga större konkurrensfördelar för den amerikanska konkurrenten:

– Vi har en väldigt bra sajt, med snabba leveranstider och kundservice på svenska.

Hon menar också att de långa transporterna från Amazons lager i Tyskland är till deras nackdel:

– De svenska konsumenterna är tämligen miljömedvetna, vi jobbar med att klimatkompensera alla våra transporter. Varför skall kunderna köpa svenska böcker, som transporteras till Tyskland och sedan tillbaks hit?