Instagram, Twitter eller Whatsapp kanske får mer uppmärksamhet på konferenser och i media. Men den gamla hederliga sökmotorn är fortfarande en av de absolut viktigaste kanalerna för den som vill sälja eller bli hittad med hjälp av internet. Därför är sökmotoroptimering ständigt aktuellt. Google och dess konkurrenter jobbar hela tiden för uppdatera sina tjänster så att de ska bli bättre och mer relevanta för användarna. Det förändrar hela tiden förutsättningarna för de som vill synas i sökmotorerna.
Måns Gullberg, Modifinder
I en serie artiklar tar Internetworld upp aktuella ämnen inom sökoptimering 2014. Först ut är lokal sökoptimering.
De senaste åren har Google tagit allt mer hänsyn till platser i sina sökresultat. Idag om du söker på till exempel ordet "bilverkstad" så får du automatiskt upp sökresultat anpassade utifrån vart Google tror att du befinner dig. Och allt mer lär sig människor också att lägga till namn på platser när de söker efter olika varor eller tjänster till exempel. Det innebär nya möjligheter för mindre lokala företag att synas i sökresultaten.
Relaterat: Snart är sökreklam inte längre störst
För även om det skulle vara svårt för en lokal mattaffär i Karlskoga att komma först i sökresultaten för ordet "mattor" generellt för hela Sverige (där konkurreras de lätt ut av e-handlare till exempel) så kan de idag synas genom de lokala sökresultaten.
– Konkurrensen är relativt låg i Sverige fortfarande. Det är guldläge för mindre bolag, säger Måns Gullberg, medgrundare till Malmöbolaget Modifinder som har lokal sökoptimering som huvudfokus.
Han menar att fler företag borde få upp ögonen för grundläggande lokal seo. Företag som Hitta och Eniro har tidigare gjort en del för att få svenska företag att förstå att det är bra att synas lokalt. Men idag använder de allra flesta Goole även för lokala sökningar. Hans råd är att så fort som möjligt börja jobba med lokal SEO.
– Desto tidigare man börjar med det desto bättre. Google lägger hög prioritet vid äldre domäner. Så börja i tid.
Måns Gullberg tycker inte att det är så stort fokus på det lokala inom den svenska seo-branschen just nu. Även om det finns många SEO-konsulter som kan hjälpa till med lokal seo om man ber om det så är det lokal inte alltid i fokus ännu.
– Jag tror att fler företag som vi kommer att uppmärksamma det lokala och fokusera mer på det. Och då kommer konkurrensen att öka. Samtidigt som folk lär sig att det lönar sig att söka mer lokalt på till exempel ortnamn.
Relaterat: Sju sätt att få veta vad dina besökare sökt efter
Måns Gullberg säger också att konverteringen ofta är högre när konsumenter söker efter lokala företag.
– Om du söker på till exempel "Tandläkare" och inte specificerar en ort så kanske du är intresserad av att veta mer om tandläkaryrket allmänt eller till exempel hitta utbildningar. Men om du söker specifik på "Tandläkare Malmö" då är det nästan garanterat så att du vill just få en behandling hos en tandläkare.
Så hur ska man tänka för att synas bättre lokalt på Google? Här är fem tips från Måns Gullberg på Modifinder.
- 1. Man bör framhäva sin ort i rubriker och texter på sajten och gärna ha med ortnamnet i domännamnet. Man kan också tänka på när man väljer företagsnamn att ha med sitt ortsnamn
- 2. Att ha med sin ort i titeln på sidan och att ha sin adress tydligt på sajten.
- 3.Om man finns på flera orter så bör man ha olika sidor för de olika orterna. Till exempel olika sidor där man presenterar kontoren i Malmö, Göteborg och Stockholm.
- 4. Ha en aktiv närvaro på Google+ och se till att du finns med på Google Places. "Facebook, Twitter i alla ära men när det gäller att synas lokalt så är det närvaro på Google+ som gäller", säger Måns Gullberg.
- 5. En ytterligare möjlighet är att vara delaktig och synlig i sitt lokala näringsliv. Till exempel kan man skapa event, presskonferenser eller liknande så att man blir omskriven lokalt.
Instagram, Twitter eller Whatsapp kanske får mer uppmärksamhet på konferenser och i media. Men den gamla hederliga sökmotorn är fortfarande en av de absolut viktigaste kanalerna för den som vill sälja eller bli hittad med hjälp av internet. Därför är sökmotoroptimering ständigt aktuellt. Google och dess konkurrenter jobbar hela tiden för uppdatera sina tjänster så att de ska bli bättre och mer relevanta för användarna. Det förändrar hela tiden förutsättningarna för de som vill synas i sökmotorerna. I en serie artiklar tar Internetworld upp aktuella ämnen inom sökoptimering 2014.