För några år sedan var sökmotoroptimering och sökmarknadsföring ofta något som gjordes av en extern byrå. Få på företaget visste ens vad det var. Idag jobbar allt fler företag med seo, sökmotoroptimering, och sem, sökmotormarknadsföring, som en pågående del av verksamheten. Allt fler delar av företagen behöver involveras i arbetet. Så hur man ska man egentligen fördela ansvaret och vad ska man göra internt respektive låta en byrå ta hand om?


Åse Vangstad, If:

Försäkringsbolaget If har valt att ha en dedikerad person internt som ansvarig för seo och sem på bolagets sajter.

– Jag tror det är en svår fråga och aktuellt för många hur man organiserar det här arbetet, säger Åse Vangstad som ansvarar ansvarig för söktrafiken till bolagets tolv olika sajter.

Själv tycker hon att det är viktigt att en person har det tydliga ansvaret för sökarbetet.

– Har en person ansvar för något så jobbar den helt enkelt mer fokuserat och bättre med det. Seo och sem är något man ska jobba med att optimera hela tiden, så det är viktigt att någon jobbar kontinuerligt med det.     

Åse Vangstad arbetar på webbavdelningen tillsammans med tolv andra personer som tillsammans ansvarar för internetbaserad försäljning och service inom If. Företaget driver sammanlagt 21 sajter. Förutom If.se har bolaget också bilförsäkringsvarumärken och sajter som Volvia, Renaultforsakring.se, Kiabilforsakring.se med flera. Hon är ansvarig för att driva trafik till sajterna via seo och sem. De sajtansvariga ser till att sajterna håller en grundläggande nivå för god seo när nya sidor läggs till.
För att driva trafik via sök jobbar Åse Vangstad tillsammans med sökbyrån Klikki som If arbetat med i över fyra år och känner väl. Byrån sköter till exempel det praktiska kring bolagets sökmarknadsföringskampanjer. Men Åse Vangstad övervakar resultat och nyckeltal varje dag och träffar byrån varje vecka.

I sin roll som ansvarig för söktrafik så jobbar hon också nära marknad och pr. Marknadsavdelningen ansvarar för trafik via bannerannonsering. Åse Vangstad sitter med på marknadsavdelningens planeringsmöten och marknadsavdelningen har representanter med när webbavdelningen planerar.

– Det är väldigt viktigt att man samarbetar mellan marknadsavdelning så att avdelningarna synkroniserar arbetet kring till exempel bannerkampanjer, content marketing och pressreleaser för alla påverkar de sökmarknadsföringen.

Åse Vangstad har arbetat mycket med att försöka involvera andra personer på företaget i seo och sem.

– Vad vi har lärt oss är hur viktigt det är att skapa en grundläggande förståelse och entusiasm för seo och sem hos alla berörda på företaget.

– Alla som jobbar med webben har gått en grundläggande seo-utbildning med vår sökbyrå där de har fått lära sig hur de ska tänka med texter och vilka verktyg de kan använda som hjälpmedel, till exempel Google Webmaster tools.

Hon menar att ju mer grundläggande kunskap som finns internt på företaget, desto bättre kan byrån jobba. Det gör det möjligt för dem att fokusera på det strategiska arbetet samt på större projekt.

En av de största utmaningarna med jobbet tycker Åse Vangstad är hur man ska kunna mäta vilken påverkan sökmarknadsföring har på andra kanaler som till exempel telefonsamtal till kundcenter.

– En del kampanjer jag har kanske inte säljer så mycket på webben. Men jag kan vara ganska säker på att de får människor att ringa till oss.

– Vi jobbar på sätt att kunna mäta mellan olika kanaler. Det är det alla letar efter just nu.

Läs också5 tips för lokal sökoptimering

Fakta

1. Försöka att involvera alla på företaget. "Det viktigaste för mig har varit att involvera alla och skapa förståelse och entusiasm."
2. Våga testa och göra fel. Lär av misstagen.
3. Utmana byrån genom att försöka tänka på nya och annorlunda sätt. "Tänker man tillräckligt konstigt eller fel så kan det bli rätt till slut."
4. Rekrytera fokuserat. "Jag tror att vad många företag gör fel när man rekryterar är att man söker en för bred person. I många annonser man ser ska personen kunna sociala medier, seo och sem, html och css, webbcopy och så vidare. Då blir det inte tydligt vad man vill. Man måste bestämma sig för vad som är viktigast för ens företag och hitta någon som är riktigt bra på det."

Instagram, Twitter eller Whatsapp kanske får mer uppmärksamhet på konferenser och i media. Men den gamla hederliga sökmotorn är fortfarande en av de absolut viktigaste kanalerna för den som vill sälja eller bli hittad med hjälp av internet. Därför är sökmotoroptimering ständigt aktuellt. Google och dess konkurrenter jobbar hela tiden för uppdatera sina tjänster så att de ska bli bättre och mer relevanta för användarna. Det förändrar hela tiden förutsättningarna för de som vill synas i sökmotorerna.
I en serie artiklar tar Internetworld upp aktuella ämnen inom sökoptimering 2014.

Andra artiklar i serien: 5 tips för lokal sökoptimering