För Fishbrain är det helt avgörande att lyckas i USA. Det är där slaget kommer avgöras för oss. Om vi inte lyckas där kommer vi ha svårt att bli ett riktigt framgångsrikt bolag, i alla fall på lång sikt, och jag tror det samma gäller för väldigt många startups.

Relaterat: Två misstag vi gjorde - som du kan undvika

Många säger att det vore kul att lyckas i USA, jag säger att det är avgörande. Här är tre skäl till varför det är kritiskt för oss, och varför du också borde tänka i samma banor.

1. Väldigt få bolag som är framgångsrika i Europa lyckas per automatik i USA, men det omvända händer hela tiden. Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, och så vidare. Listan kan göras väldigt lång. Dessa är konsumentprodukter, men det gäller lika mycket för företagsprodukter, det tar bara lite längre tid. Vi svenskar har alltid haft lätt för att snappa upp saker som kommer från USA och vi är inte ensamma om det. Men amerikaner är inte alls lika snabba på att plocka upp saker som kommer från Europa eller andra delar av världen.

2. FishBrain är ett socialt nätverk och som alla sociala nätverk är det en väldigt “sticky” produkt. När du och dina vänner är i samma sociala nätverk krävs det väldigt mycket för att ni alla ska byta, även om det dyker upp något som har bättre funktionalitet än det ni använder. Generellt tror jag inte så mycket på “first mover advantage”, men i fallet med nischade sociala nätverk är det solklart så det fungerar. USA är världens största marknad för sportfiske och det finns inte än något etablerat socialt nätverk för sportfiskare. För oss handlar det om att så fort som möjligt få in så många användare som möjligt från USA.

3. Jag såg nyligen en presentation från en europeisk riskkapitalist som pitchade för varför stora fonder skulle investera i dem istället för i amerikanska riskkapitalbolag. Ett av huvudargumenten var att de var så mycket lägre konkurrens om startups i Europa än i USA. De visade statistik på att en normal investeringsrunda i Europa var hälften så stor som i USA och att bolag värderades i snitt till hälften så mycket.
Om man är ett startup gäller alltså det omvända, du kan få mer pengar till en högre värdering i USA än i Europa. Men en förutsättning för det är att du har etablerat dig i USA. Amerikanska riskkapitalister investerar ogärna i bolag i tidig fas där inte någon eller några av grundarna sitter i USA.

4. Över 80 procent av alla uppköp av bolag inom IT sker med amerikanska bolag på köparsidan. I de flesta fall känner köparen redan till bolaget ifråga, och kanske till och med haft något med dem att göra tidigare. För den som har ett uppköp som mål är det alltså superviktigt att så tidigt som möjligt hamna på potentiella köpares radar, och på ett eller annat sätt lära känna dem och göra något tillsammans.

Det finns så oändligt mycket brus där ute idag. Oavsett hur viktigt du tycker ditt bolag är, och oavsett hur övertygad du är om att alla redan borde känna till dig, är det supersvårt att synas om du inte befinner sig där de potentiella köparna är, och kan ta ett frukostmöte med en dags varsel.

Relaterat: Trots Pisa-undersökningen är jag hoppfull!

För Fishbrain handlar det inte om att flytta vårt bolag till USA. Vi har redan lyckats blir den snabbast växande tjänsten på vårt område där, och vi har fått till partnerskap med ledande amerikanska bolag utan att ha någon närvaro på plats i landet. Målet är istället att träffa partners, investerare och potentiella köpare för att hamna på deras radar. Efter att bott i Silicon Valley i flera år tycker jag fortfarande Sverige håller världsklass vad gäller utvecklare, särskilt inom mobilt, så jag vill absolut behålla utvecklingen i Sverige. I ett nästa skede ska vi etablera ett kontor på andra sidan Atlanten, med någon eller några av våra nyckelpersoner på plats.
Så om du driver ett startup och vill lyckas stort: lyd mitt råd, go west.