Googles spam-team, som leds av profilen Matt Cutts, jobbar med att upptäcka och straffa seo-metoder som de klassar som spam. Här är 4 exempel på saker som fått spamteamet att reagera den senaste tiden.
1. Länknätverk
En av de största snackisarna i seo-världen de senaste tiden har varit att Google slagit till mot länknätverk på ett antal europeiska marknader. För inte så länge sedan straffades nätverk av sajter i Frankrike och Tyskland. Det handlar om sajter som skapats av seo-byråer och som används för att ge länkar till sajter som man vill ge bättre Google-ranking.
– Under lång tid har Google sagt att man inte gillar länknätverk men inte gjort så mycket åt dem. Men nu plötsligt ha de börjat slå till. Jag och en del med mig bara väntar på att det här ska ske också i Sverige eftersom många inom den svenska seo-branschen jobbar på detta sätt, säger den svenska seo-veteranen Bernt Johansson.
2. Gästbloggare
I ett blogginlägg från slutet av january i år skriver Matt Cutts att seo-spammare allt mer använder gästbloggande som en metod för att skapa länkar till sina sajter. Genom att erbjuda sig att skriva gästinlägg på bloggar med hög Google-ranking kan seo-spammare smyga in länkar till sina egna sajter i inläggen. Matt Cutts råder därför sajtägare att inte använda gästbloggande som en länkbyggarstrategi framöver eftersom Googles spam team i allt större utsträckning kommer att betrakta detta som spam. “If you’re doing a lot of guest blogging then you’re hanging out with really bad company” skriver Matt Cutts.
3. Onaturliga länkar
Den stora hip-hop sajten Rap Genius erbjöd bloggare att twittra ut deras inlägg om bloggarna länkade till sidor på sajten. Detta resulterade i att Google straffade sajten för onaturliga länkar. Rap Genius dök inte ens upp på första sidans resultat vid sökningar på sitt egna namn.
4. Advertorials
Blomjätten Interflora straffades av Google efter att ha köpt så kallade advertorials, annonser som ser ut som redaktionella artiklar, på flertalet mediasajter i England. Dessa advertorials innehöll länkar till Interfloras sajter vilket gjorde att blomföretaget "åkte snålskjuts" på mediesajternas Google-ranking. Detta gillades inte av Google som straffade Interflora med sämre placeringar i sökresultaten. Även om Google själva inte officiellt uttalade sig om varför Interflora straffades (något företaget sällan gör) var seo-världen relativt enig om att det berodde på dessa advertorials.
Instagram, Twitter eller Whatsapp kanske får mer uppmärksamhet på konferenser och i media. Men den gamla hederliga sökmotorn är fortfarande en av de absolut viktigaste kanalerna för den som vill sälja eller bli hittad med hjälp av internet. Därför är sökmotoroptimering ständigt aktuellt. Google och dess konkurrenter jobbar hela tiden för uppdatera sina tjänster så att de ska bli bättre och mer relevanta för användarna. Det förändrar hela tiden förutsättningarna för de som vill synas i sökmotorerna.
I en serie artiklar tar Internetworld upp aktuella ämnen inom sökoptimering 2014.
5 tips för lokal sökoptimering
“Viktigt att en person har ansvaret för söktrafiken”
Så tros framtidens Googleresultat bli