Internet-memen ”Doge”, en bild på en hund med ett lätt förvånat ansiktsuttryck och glada, grammatiskt felaktiga utrop i Comic sans, har blivit affischnamn för Stockholms lokaltrafiks senaste kampanj.

Relaterat: Dogecoin-grundare sa nej till miljoner

Hur tänkte ni när ni valde Doge som affischnamn?
– Det var egentligen inte vi, utan vår reklambyrå, DDB, som gjorde det, säger Lovisa Åbom.

– Det är de som har tagit fram idén och presenterat för oss. Det såg bra ut och verkade passande för målgruppen, så vi sa ”go”.

Vilken är målgruppen?
– Unga människor i kanske 20-årsåldern. Kampajen riktar sig till lite yngre personer som kanske är lite mer vana att se den här typen av budskap, man är mer utsatt för memes i sitt flöde i den åldern.

Hur uttalar du namnet på hunden?
– Ja, vi har inte pratat specifikt om det, men personligen säger jag Dodge. Den har nog bara gått under namnet ”hunden”. Jag är inte säker på att alla som sett memen vet hur det uttalas heller.

Är det inte stor risk att många inte förstår kampanjen?
– Det finns ju alltid en sån risk när man gör en så smal kampanj, men erbjudandet är ju priset och att det går att resa hela sommaren till det priset.

Relaterat: Fem Epic Split-parodier du inte får missa

Vad vill ni förmedla med Doge?
– Tanken är att man ska få skratta lite, det är ju rätt mycket med glimten i ögat.

Alltså ärligt, är det inte förbjudet att ha Comic sans som typsnitt* i sina kampanjer?
– Det är väl lite det, men det blir en rolig tvist, man får inte göra så, men vi gör det ändå.

Hur har reaktionerna varit?
– Vad jag kan se på Twitter så är det många som uppskattar den, många som tycker att det är ett kul grepp. Samtidigt har vi fått kritik från en del som inte förstår och som tycker att det är dåligt språkbruk, så det är blandat.

*Uppdatering: Typsnittet är inte Comic Sans, men likt för ett otränat öga. Tack till våra uppmärksamma läsare som såg det.