Att träda in på Centro de Operações do Rio (COR) i Rio de Janeiro känns som att förflyttas till NASA, eller att befinna sig i någon amerikansk actionfilm. Mängder med skärmar täcker väggarna, information om åtskilliga händelser rapporteras in i realtid och stora personalstyrkor följer upp rapporterna löpande. Sambans och karnevalernas stad har, lite oväntat, blivit ett mecka för användning av öppen data.

– Hela 30 aktörer och myndigheter finns representerade här, säger Alexandre Cardeman, teknikdirektör på COR.

Relaterat: Ett Hemnet för Brasilien

COR är en intressant aktör utan egentlig motsvarighet i någon svensk stad. Med fokus på trafikkontroll och förebyggande av våldsamheter, upplopp och olyckor samlar centret in enorma mängder data, från alltifrån övervakningskameror och smarta trafiksignaler till larmtjänstaktörer och privatanvändare av appar som trafikcommunityt Waze.

– Vi är i vart fall den enda aktören av det här slaget i Latinamerika, om inte i världen, säger Alexandre Cardeman.

Resultatet är imponerande – crowdsourcing och ett överflöd av informationskanaler som ger input till en samlad aktör (COR), som sedan snabbt åtgärdar relevanta problem. Om till exempel en trafikolycka har hänt larmar COR:s anställda snabbt ambulans, polis och eventuellt brandkår. Om en trafiksignal är ur funktion kan reparatör snabbt kontaktas. Med mera, med mera.

Samtidigt saknar it-intensiva COR en enkel, men viktig innovation: en
lösning för snabb kollektivtrafikinformation till privatresenärer. Detta upptäckte svenskbrasilianaren José Luiz Barbosa för länge sedan, och därför arbetar han nu enträget med att få svenskar att samarbeta med COR och exempelvis leverera en app eller andra lösningar till det brasilianska trafikcentret.

– Stadens största problem är trafiken, säger José Luiz Barbosa. Man försöker få folk att åka mer kollektivtrafik och få bort bilarna från gatorna. Men det saknas korrekt information i realtid om när bussarna, färjorna och metron går eller inte går.

José Luiz, vars styvfar är svensk och vars studiebakgrund är att han som 20-åring studerade företagsekonomi och medie- och kommunikationsvetenskap i Lund, fann inspiration till lösningar just i Sverige:

Relaterat: Sveriges mesta industristad - men var är webbolagen?

– Ja, både Res i Stockholm och Skånetrafiken är helt fantastiska. Genom dem kan jag söka på adressen jag har, de ger mig tiden jag behöver gå hemifrån, de säger vilken buss eller tåg jag ska ta, hur lång tid den ska ta och hur jag tar mig vidare. Den ger mig även i realtid info om störningar i trafiken, så jag kan planera min tid.

Redan idag har Barbosa samordnat ett projekt tillsammans med svenska forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT för att överföra kunskap om en central för open data. Såväl svenske kungen som Annie Lööf besökte COR respektive ledningscentralen för Metro Rio under denna tid – och världsberömda Financial Times skrev om verksamheten.

Projektet, kallat ”Time Rio”, kan få en fortsättning i form av ett samarbetsprojekt med svenska företag och brasilianska parter. Ett företag skulle exempelvis kunna bidra med att korsa ett antal data och skapa applikationer och andra innovativa lösningar för användning av resenärerna.

Alltsammans brådskar dock: brasilianska företag lär sig nya IT-metoder snabbt, och möjligheterna för svenska företag att göra affärer inför de potentiellt mycket lönsamma sportevenemangen i Rio riskerar att försvinna om inte svenskarna agerar:

– Ja, vi måste verkligen få upp intresset från svenska företag, säger José Luiz Barbosa. Jag brukar säga att vill de komma in här måste de komma in i rätt tid och investera tid och pengar.