"Sidecar is the cheapest ride in town. Guaranteed."

"Announcing Up to 20% lower prices for all rides"

"The Uber you love just got cheaper"

Ovanstående meningar är ämnesrader i mejl från Sidecar, Lyft och Uber – i den ordningen. Priskriget mellan de taxi-liknande tjänsterna i San Francisco är påtagligt och taxibolagen har knappt en chans. En taxichaufför, som kör för Yellow Cab, sa för ett tag sedan att bolaget har tappat 60 procent av sin affär i San Francisco sedan Uber startades. Det är dock en obekräftad siffra.

Relaterat: Läcka: Så mycket tjänar Uber

Konkurrensen mellan taxiapparna har till och med gått så långt att Uber har gjort gerillamarknadsföring genom att åka med Lyft- och Sidecar-bilar och gett chaufförerna ett erbjudande om 500 dollar (cirka 3 300 kronor) för att byta bolag.

I det ska man komma ihåg att San Francisco är speciellt när det gäller taxi. Staden har länge haft ett problem med förtroendet mellan taxichaufförer och resenärer och det är näst intill omöjligt att beställa en taxi som faktiskt kommer. På det sättet har Lyft, Sidecar, Uber, och Flywheel (en tredjepartsapp för taxibilar) tagits emot med öppna armar.

I exempelvis Stockholm, där Uber också har verksamhet, är problemen inte desamma. Taxiapparna fungerar för flera av de etablerade taxibolagen och det finns inte samma behov och marknad för Uber.

Tjänsterna Uber, Lyft, Sidecar och Flywheel är del av den så kallade "delade ekonomin" - "sharing economy" på engelska – och bygger på idén kring att man delar befintliga resurser. Chaufförerna kör med egna bilar, taxibilar eller limousiner och exempelvis pratar Lyft om att det är ett community för personer att träffas under färden. Beställningar sker i bolagens mobilappar, betalningen sker automatiskt och båda parter, resenären och chauffören, sätter betyg på varandra efter resans slut.

Uber startades 2010 i San Francisco, expanderar kraftigt på flera håll i världen och finns nu i över 100 städer, men bolaget har det inte alltid lätt. I Stockholm har Uber haft problem med att taxibilar måste ha en synlig taxameter, en fråga som ännu inte är löst. Tjänsten har funnits i Stockholm i över ett år och där har även Uber, förutom limousinetjänsten, lanserat UberX som är den billigare varianten och där chaufförerna använder egna bilar.

Relaterat: Brasiliens Easy Taxi växer över världen

San Franciscos gator är fulla av bilar från alla tre tjänsterna, och Lyft-bilarna kan man känna igen på att det sitter en stor rosa mustasch i fronten. I Kalifornien klubbades det igenom en ny lag förra året till fördel för tjänsterna. Men i USA och Europa begränsas marknaden för dem av strikta regler i en del städer och mer lösare tyglar i andra.

I San Francisco testas nya tjänster, och senast i måndags lanserade Uber tjänsten XL, vilket innebär lågpris för att ta en SUV med sex platser.
Men det finns ett stopp på priskriget, för även om Uber, Lyft och Sidecar också har riskkapital så måste de förr eller senare stå på egna ben. Trots de låga priserna hävdar dock Uber att marginalerna är tillräckliga, senast i ett inslag från Handelsbankens tv EFN i förra veckan. När man pratar med personer som kör UberX säger de att prissänkningen, som Uber gjorde för tjänsten i januari, påtagligt har påverkat deras inkomster till det sämre.

Priskriget leder också till att tjänsterna inte skiljer sig så mycket från varandra. I och med det skulle nya aktörer ha chans att komma in på marknaden. Något som entreprenören och Path-grundaren Dave Morin påpekade på Twitter i början av veckan. Han ställde frågan om när det ska komma en metaapp som förenar tjänsterna:

I dag ger taxitjänsterna en massa jobb till folk i San Francisco och andra städer, men de kan också ses som förberedelse inför framtiden. En framtid där yrkeschaufförer troligt är ett yrke som går ur tiden. Det snackas om att självkörande bilar är en möjlig väg för exempelvis Uber, och bolagets grundare och vd Travis Kalanick pratar själv om det i en intervju med Financial Times. Han säger dock att tekniken för självkörande bilar har långt kvar:

“Det kommer definitivt att hända under vår livstid. Frågan är när och om det kan hända snabbare”, säger han till Financial Times-reportern.

Google, som jobbar med att utveckla självkörande bilar, har också investerat 250 miljoner dollar i Uber. Men om det har med robotbilar att göra är än så länge spekulationer.

Vi får se om det är Uber, Lyft och Sidecar eller någon annan befintlig tjänst som kommer att stå för en flotta med självkörande bilar, eller om andra aktörer tar över. Deras framfart banar i alla fall väg för en ny marknad och ändrade spelregler för taxitjänster.


Miriam Olsson Jeffery är frilansjournalist och Internetworlds korrespondent i Silicon Valley. På Twitter är hon @miriamolsson.

Fakta

En resa på 10 kilometer och 15 minuter kostar 199 kronor med UberX i Stockholm. Taxi Stockholms jämförelsepris för vardagar mellan 9 och 15 ligger på 248 kronor för samma sträcka. Högsta jämförelsepris är 325 kronor. Det enligt en jämförelse som SvD Näringsliv har gjort. Uber hävdar att priset är mellan 20 och 40 procent lägre än för taxi.