Marknaden för cms eller publiceringssystem är i förändring. Faktum är att det egentligen inte går att prata om en cms-marknad längre. Anledningen är att publiceringsverktyget i dess traditionella mening, ett verktyg som används för att administrera innehållet på en sajt, blir allt mindre betydelsefullt. Istället krävs större integrerade systembyggen som också kan hantera e-handel, analys, personalisering, automatiserad marknadsföring, kundtjänst och crm, nyhetsbrev och så vidare. I branschen talas det därför idag om CXM, en förkortning som står för Customer Experience Management. Begreppet myntades av researchfirman Forrester i en rapport 2011 och bygger på tanken att företag idag behöver kunna kontrollera och optimera kundupplevelsen över alla olika kanaler och därför behöver koppla ihop alla sina system till en sammanhängande och fungerande helhet.

Med mer integrerade system kan företag lära känna sina kunder bättre och alltid ha tillgång till kunddata i alla kanaler.

Relaterat:”Wordpress har vuxit oerhört”

– Företag idag måste försöka förvandla sina okända besökare till kända besökare och bygga upp profiler på sina kunder som alltid finns med, säger Martin Edenström, cms och e-handelsexpert på Nansen, som jobbat som rådgivare i cms-upphandlingar med företag som Telia och SJ bland många andra.

– Det stora är att alla systemtillverkare som Adobe, Oracle, Microsoft, Episerver, Sitecore med flera, ställer sig bakom cxm-tänket. Det är första gången på 10-15 år som alla är överens om vart marknaden är på väg, säger Martin Edenström.

Martin Edenström, cms och e-handelsexpert på Nansen.

För cms-aktörerna gäller det därför att bredda sig och antingen själva kunna erbjuda alla olika delar av cxm-kedjan, eller också vara väldigt bra på att integrera sina system med andra aktörers teknik. De stora internationella jättarna, och kanske framförallt Adobe, med sin plattform Adobe Experience Manager, har de senaste åren satsat hårt på att kunna erbjuda alla olika funktioner som behövs idag. Bland annat genom en aggressiv uppköpsstrategi. Förra året köpte Adobe till exempel franska Neolane, som utvecklat system för automatiserad marknadsföring via flera olika kanaler, för 600 miljoner dollar.

– Alla förvärv handlar om den där cirkeln. Det Adobe och Oracle försöker göra är att erbjuda hela cirkeln.

Relaterat: Episerver jagar kunder i USA

Även nordiska aktörer som svenska Episerver och danska Sitecore har gjort en del förvärv, men dessa mindre bolag satsar inte på att kunna erbjuda allt själva. Istället jobbar de på att bli riktigt bra tillsammans med andra.

– Det måste inte vara en leverantör som erbjuder allt utan man kan se till att olika system pratar med varandra, säger Martin Edenström.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning