Facebook ger inte om upp om en app med kort minne. Att Zuckerberg var beredd att betala tre miljarder dollar för Snapchat – men fick nobben – säger väl allt om hur viktigt det är. Facebook-appen Poke, med ett lite liknande upplägg, gick i graven helt nyligen.

Själva grundtanken i Snapchat är att bilder, videor och numera textmeddelanden glöms bort strax efter att de nått mottagaren. Givetvis är det en lockande tanke i dessa övervakningstider, inte minst för yngre som har vuxit upp med vetskapen att en bild som väl har läckt mycket väl cirkulera på nätet i all framtid.

Nu jobbar Facebook med en ny app: Slingshot. Grundtanken är densamma: Den ska glömma meddelanden, bilder och filmer direkt efter att mottagaren har sett dem. Enligt Financial Times har Mark Zuckerberg själv engagerat sig i Slingshot. Ja, projektet tycks ha högsta prioritet.

Men frågan är om det räcker. Redan när Facebook skulle köpa Snapchat var många skeptiska. Skulle Facebook kunna förvalta ett sådant förtroende? Detta företag som gör allt för att kartlägga sina medlemmar? Som inte kan få nog data att lagra? Som utnyttjar dina vänner för att få veta varför du är singel? Som har varit inblandat i NSA-skandalen sedan dag ett?

Nej, Facebook är illa rustat att stå som avsändare till en meddelandetjänst i privatlivets tjänst. Det hade varit svårt att förvalta Snapchats rykte. Att bygga sin egen utmanare blir inte lättare.


Linus Larsson är redaktör på Internetworld. På twitter är han @LinusLarsson.