Funktionaliteten påminner om den i mobiltjänsten Shazam, som funnits sedan det tidiga 2000-talet. Genom att matcha det ljud som hörs i bakgrunden mot ett ljudbibliotek kan Facebook-appen identifiera till exempel låttitel, artistens namn eller vilket tv-program det är som hörs.

Ett av syftena är att göra det enklare för Facebooks användare att posta statusuppdateringar om vad de lyssnar eller tittar på, uppger Wall Street Journal.

Relaterat: Vem vågar lita på Facebook?

Facebook uppger också att man skrivit avtal med streamingtjänster som Spotify och Rdio, för att låta användare spela upp "smakprov" av musik som andra delat med sig av.


Foto: Facebook

Ur ett kommersiellt perspektiv handlar tjänsten, precis som allt annat Facebook gör, om att samla in mer information om användarnas vanor och beteenden. Den informationen kan i sin tur användas för att visa mer exakt riktade annonser, exempelvis sådana som på något sätt anknyter till användarens musiksmak.

Enligt Wall Street Journal är det upp till den enskilde användaren att slå på eller av den nya funktionen.

Tjänsten har hittills lanserats i USA och ska rullas ut i resten av världen inom den närmaste tiden.