(Internetworld/San Francisco) Entrén liknar en hotellobby. Mörk och murrig med en disk i mörkt trä. Hotel Tonights pressansvarig möter upp i receptionen och hämtar medgrundaren och vd:n Sam Shank.
Tillsammans med Jared Simon och Chris Bailey lanserade han 2011 Hotel Tonight-appen i tre städer – New York, Los Angeles och San Francisco där huvudkontoret ligger. Bara någon vecka efter fortsatte de att expandera till Boston och Chicago.
Hotel Tonights kontor efterliknar hotell-miljöer.
Sam Shank erbjuder en rundtur på kontoret. Det har ett öppet kontorslandskap och stora fönster. Längs innerväggarna ligger konferensrum inredda som hotellrum. Hela kontoret är mer eller mindre tänkt att efterlikna ett hotell, och det är mer välinrett än de flesta startup-kontor i San Francisco och har en känsla av ett New York-kontor i stilen.
Hotel Tonight-appen är till för att boka hotellrum på uppstuds. I appen listas ett antal hotell som kategoriseras utifrån standard, plats och pris. Det handlar om nätter i hotellrum som hotellen inte redan har sålt.
– Hotell har ofta runt 40 procent lediga rum och får de inte sålt dem förlorar de pengar, säger Sam Shank.
Vi går förbi ett mötesrum där teamet som håller i tillgången av hotellrum har morgonmöte.
– Vi jobbar direkt med hotellen och hjälper dem att prissätta sina rum, säger Sam Shank.
Hotellen som Hotel Tonight samarbetar med lägger själva in vilka rum som finns tillgängliga i ett webbgränssnitt. I dag jobbar det runt 120 personer på Hotel Tonight, bland annat just med tillgången av rum. 15 av dem sitter på ett London-kontor och servar Europa. Totalt finns appen i 24 länder och har laddats ner tio miljoner gånger.
Hotel Tonight började att expandera till Europa för ett år sedan och finns i bland annat i Frankrike, England och Portugal. Nu vill man även försöka charma Stockholmsresenärerna och många svenskar har redan använt appen, menar Sam Shank.
– Den borde fungera i Stockholm och svenskar är teknikvana människor. 60 procent av hotellen i Sverige bokas inom en vecka innan resan, säger han.
Stockholmslanseringen innebär att Hotel Tonight samarbetar med ett antal hotell i huvudstaden som lägger upp rum i appen. Resenärer som bokar rum i Stockholm kan förstås komma från hela världen. Sam Shank hävdar också att en hel del svenskar redan använder appen när de reser till andra länder. Själv har han inte varit i Stockholm och reser inte så mycket trots att Hotel Tonight är hans tredje resestartup.
Men varför ska jag använda en hotellapp när jag lika gärna kan använda tjänster som Tripadvisor, Hotels.com eller hotellens egna sajter, tänker du kanske? Bra fråga. Sam Shanks svar på den är att Hotel Tonight gör ett urval och presenterar få alternativ till bra priser som du kan hitta på åtta sekunder.
– Vi är till för att hitta rum i sista minuten. Då bryr du dig inte om 400 000 hotell, säger han.
Vy från Hotel Tonights kontor i San Francisco,
Han lägger också till att de är webbföretag som försöker anpassa sig till en mobil värld, medan Hotel Tonight bara finns som app i IOS och Android. Appen ingår i det man skulle kunna kalla "on demand" i mobilen, vilket är en växande trend med taxitjänster, mattjänster, biluthyrning och annat.
Hotellen själva tjänar inte lika bra på sina rum genom Hotel Tonight, för sista minuten kräver också ett vettigt pris. Betalningen går genom ett kreditkort kopplat till Hotel Tonight-appen och företaget tar 20 procent av priset, vilket är en vanlig andel i branschen menar Sam Shank.
Hur mycket pengar Hotel Tonight drar in vill han inte diskutera, men det verkar vara en hel del och han har även tagit in över 80 miljoner dollar (cirka 520 miljoner kronor) i riskkapital för att kunna skala upp verksamheten snabbare. På kontoret ser det ut att få plats några till.
Intervjutiden är slut och allt fler av Hotel Tonights anställda börjar droppa in för att börja arbetsdagen. Sam Shanks skrivbord ligger på ena kortsidan med utsikt över hela kontorslandskapet. Vi stannar till för att ta ett kort vid ett antal konstverk i form av små sängar som sitter på väggen. Sedan är det dags att checka ut.
Miriam Olsson Jeffery är frilansjournalist och Internetworlds korrespondent i Silicon Valley. På Twitter är hon @miriamolsson.
Missa inte senaste Internetworldpodden: