“Innan du har användare får du leva på nudlar”
– Det är helt idiotiskt att försöka ta in kapital innan du har en prototyp som du fått feedback på av användare. Är det en app eller tjänst ska den finnas ute så du ser att användare tycker den är bra. Är det en b2b-produkt bör du ha användare som testat och tycker att det har potential. Du behöver inte ha betalande användare men du måste kunna visa på potential. För att ta sig dit får du leva på nudlar. Man brukar säga att “friends, family and fools” är de enda som investerar i ett bolag i den här tidiga fasen, säger serieentreprenören.

– Man måste ha en produkt eller tjänst som finns och har släppts i en stängd eller öppen beta, så vi kan se användarbeteende. Vi tycker också att man ska ha en affärsmodell där man kan ta betalt av användare och inte förlitar sig på annonsering. Annonsering kan fungera men ofta bara till en viss nivå, säger riskkapitalisten.

Om din startup befinner sig i en tidig fas och inte är redo för de stora riskkapitalfonderna kan det vara en bra idé att vända sig till affärsänglar.

– Idag finns det ängelpengar i Sverige och det är riktigt kul. En vanlig insats från en affärsängel är ungefär 250 000 svenska kronor. Skrapar man då ihop fyra stycken änglar så har man en miljon och det kommer du ganska långt på idag, säger serieentreprenören som också ängelinvesterar själv.

– Att pitcha till en affärsängel är ganska informellt. Det brukar vara att man träffas över en fika och så har man en vanlig diskussion, fortsätter personen.

Att ta in en affärsängel handlar heller inte bara om pengar. Många änglar är duktiga personer som själva varit eller är entreprenörer och har stora nätverk vilket kan vara till stor hjälp. Till exempel med att göra introduktioner som gör att du får ett möte med de stora riskkapitalbolagen.

Att pitcha mot ett riskkapitalbolag är dock något mer avancerat än att ta en kaffe med en affärsängel. Även om mycket har förändrats de senaste åren.

– Den tiden då man skrev långa affärsplaner är förbi. Saker rör sig så fort idag så att skriva en affärsplan för tre år är värdelöst. För om tre månader ser läget annorlunda ut. Ingen bryr sig om affärsplaner idag. Tio till tolv slides räcker gott, säger serieentreprenören.

– Man måste komma i tid. Och ha en presentation på mellan 10 minuter och en timme. Inte ett slidedeck med 90 slides som man vill prata ingående om i timmar. Vi vill framförallt veta vilka ni är och vad er produkt eller tjänst löser för problem för användarna. Det är också bra att ha en idé om varför man valt att vända sig till just oss. Vad man tror att vi kan hjälpa till med förutom pengar, säger riskapitalisten.

Du ska dock inte tro att du får dra din presentation ifred, enligt vad Internetworld erfar. De flesta investerare är rätt framåtlutade i sin personlighet och kommer att ställa frågor.

Oftast står du inför ett rum med personer som hört mängder med pitchar och inte tvekar att försöka skjuta hål på dina antaganden.

Men samtidigt bör man komma ihåg att riskkapitalister som hanterar fonder med miljontals dollar också är människor. “De missar precis lika mycket som vilken normalbegåvad människa som helst”

– Man ska inte ha för stor respekt för dem man pitchar till. Det är inte så att de vet exakt vad som kommer att bli stort och bara investerar i framgångsrika bolag. De har inte sällan ganska dåligt track record själva. De missar precis lika mycket som vilken normalbegåvad människa med lite insikter skulle göra, säger serientreprenören.

I första läget gäller det framförallt att väcka investerarnas intresse. Riskkapitalisten som Internetworld talat med berättar att det finns en del psykologiska trick som kan funka för att göra just det. Att använda sig av så kallade “peacocking”-metoder kan vara ett sätt att väcka uppmärksamhet. Det kan till exempel vara att ha med sig någon form av rekvisita till mötet, ju märkligare desto bättre. Något som får personerna i rummet att undra.

Relaterat: Fyra skäl till att USA är avgörande

– Jag har sett ett team som hade en maskot, en leksak, som de alltid hade med sig och använde när de berättade om varför de startat bolaget. Det var bra för då fick man en historia. Det var “memorable”, berättar riskkapitalisten.

– En till grej som funkar är om entreprenören insisterar på att vi ska se på deras kontor istället för hos oss. Om de till exempel gärna vill att vi ska få en inblick i och förstå deras företagskultur redan från dag ett. Vi gillar när entreprenörerna är bestämda, fortsätter personen.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Serieentreprenören: Slira inte på sanningen

– Det är hål i huvudet att försöka ljuga eller överdriva. För de kan kolla upp sådant och om du blir påkommen med att inte talat sanning är det nästan omöjligt att ta sig tillbaka från. Om det frågar något som du inte vet svaret på så är det sämsta du kan göra att hitta på något som låter bra men som du inte vet stämmer. Då är det hundra gånger bättre att säga “jag vet inte men jag kan ta reda på det”.

Riskkapitalisten: Snacka inte om exit

– Man ska inte komma in och prata exit på första mötet. Våra entreprenörer förstår att vi som investerare måste tänka exit. Vi har en investeringshorisont på mellan tre till sju år. Men vi vill att entreprenören ska vilja bygga något som de absolut inte vill lämna.
Ta inte med en konsult

– Det finns massor av konsulter som säger sig kunna hjälpa nya bolag att resa pengar mot att de får en procent av en eventuell investering. Men det är inte ett “A-player behavior” att ha med en sådan konsult.

Låt inte någon annan skriva presentationen

– Det är inte heller bra om någon annan skrivit presentationen. Det får oss att undra var entreprenörens prioriteringar egentligen ligger. Om hen inte tycker att det här är tillräckligt viktigt ger det fel signaler.

Var inte hemlighetsfull

– Ett annat misstag är att be oss skriva på NDA:s eller vägra skicka över material innan mötet. Då blir det bara svårt. Vi vill ha ett produktivt möte och gör gärna lite research innan.