Det här är den avslutande delen i artikelserien “En startups bekännelser” . Den bygger på anonyma intervjuer med välkända profiler på den svenska startupscenen, både entreprenörer och investerare. Vi skildrar livet bakom kulisserna i startup-världen, och söker svar på frågorna du inte vågar ställa själv.

Del ett i serien:En startups bekännelser: pitchen

Del två i serien: En startups bekännelser: investeringen

Del tre i serien: En startups bekännelser: Livet med en riskkapitalist


– Man ska ha klart för sig att alla bolag som blir det minsta framgångsrika får uppköpspropåer rätt omedelbart. Så det viktigaste vi kan bidra med är att säga till entreprenörerna att: “Vet ni vad, det första som kommer att hända är att någon kommer att vilja köpa ert bolag för 100 miljoner kronor, och sedan kommer de att vilja köpa ert bolag för 250 miljoner kronor, sedan 500 miljoner och kanske en vacker dag kanske en miljard kronor. Och ni måste tänka på när ni får den där första propån för 100 miljoner att det förmodligen bara är ett steg på en resa mot något större, säger en riskkapitalist på en stor europeisk riskkapitalfond till Internetworld.

– Om du äger 25 procent av ett bolag som någon vill betala 100 miljoner för så skulle det innebära 25 miljoner för dig. Det är så jäkla mycket pengar. Så att inte bli distraherad av det utan att fortsätta att bygga sin business är en utmaning, fortsätter han.

Att sälja bolaget, att “göra en exit”, är många entreprenörers stora dröm. Men funkar det egentligen? Och hur kommer man dit?

– Oftast bygger uppköp på att man gjort något tillsammans tidigare. Få uppköp sker genom att telefonen ringer “out of the blue”. Så en bra starategi som entreprenör är att försöka få till partnersakap och samarbeten med stora aktörer. Själv hade jag partnerskap med fyra stora aktörer av fem möjliga inom min nisch. Sedan ringde den femte och sa att de ville köpa bolaget. Så på ett sätt kan man säga att telefonen ringde “out of the blue” men det hade aldrig hänt om jag inte haft de andra samarbetena, säger en svensk serieentreprenör som sålt bolag till en stor amerikansk aktör.

– Jättar som Google, Facebook och liknande är förvånansvärt öppna för samarbaten. Men det bygger på att du befinner dig i Silicon Valley. Om du till exempel föreslår en kaffe eller frukost så kan du få till möten med riktigt höga chefer på de här bolagen. Det är lättare att få till möte med höga chefer i Silicon Valley än med höga chefer i Europa. Jag hade aldrig sålt mitt bolag om jag inte flyttat dit. Det är jag hundra procent säker på, fortsätter han.

Serieentreprenören berättar hur en typisk uppköpsprocess i den startupvärlden går till.

– Någon ringer dig och säger att de vill träffas och diskutera ett “strategiskt samarbete”, och det betyder nästan alltid att de vill köpa bolaget. Så när det står klart att de faktiskt vill köpa dig så får du ett erbjudande som är okej men inte fantastiskt. Då säger du “Kul att ni är intresserade men jag måste kolla med några andra”. Det vill de förstås helst inte att du ska göra, men så går det till. Och då tar du kontakt med en “banker” på en M&A (mergers and acquisitions)-firma. Det finns många bolag som bara jobbar med uppköp mellan mindre teknikbolag och stora it-jättar.

– När du får kontakt med en banker så säger de oftast att de ska förbereda allt material inför försäljningen. Men oftast få du göra 90 procent av jobbet själv för de vet inget om ditt bolag. Det man gör då är att sätta ihop ett memorandum på 20-30 sidor med en massa information om bolaget.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Exit: Att sälja sin startup. Helst för massor av pengar.
M&A-firma

Ett bolag som jobbar med att hantera processerna kring försäljningar och sammanslagningar av bolag. M&A står för Mergers and acquisitions.

Banker: En “banker” när det handlar om försäljningar av startups är den vanliga benämningen på en person som jobbar på en M&A-firma med att bistå vid försäljningar.

Due diligence: Företagsinventering på svenska. Innebär att man innan en affär gör en skälig undersökning av inblandade parter, villkor och annat innan man skriver på ett avtal för att skydda alla parter mot oönskade konsekvenser. När det handlar om uppköp i startup-bolag så handlar det om att den som vill köpa undersöker alla olika delar av bolaget och dess marknad för att försäkra sig om att investeringen är vettig.