Strategi

Polarn O Pyret tillverkar kläder som låter barn vara barn genom att erbjuda kläder av hög kvalitet med smarta funktioner. Facebook används till att dela innehåll som ska göra livet som småbarnsförälder lite enklare - utan att prata i egen sak. Tonaliteten är vänlig, välkomnande och engagerad.

Strategin var att skapa engagemang och interaktion kring Polarn O. Pyrets varumärke med företagets målgrupp, småbarnsföräldrar. Exempelvis genom att göra dem delaktiga i produktutveckling, chattar med nyckelpersoner, tävlingar och spel.

Vi använder inlägg som ska locka till köp med bra bilder och inbjudande texter.

Vi svarar snabbt på besökares frågor på ett konsekvent och positivt sätt.

Cirkus P O.P Memory

Klicka på bilden för att se en större version.

För att lyfta en temakollektion skapade vi ett memory med de olika plaggen och mönstren. 900 deltog i tävlingen och sidan fick 5 400 sidvisningar, vilket tyder på att det är ungefär så många gånger som spelet spelats.

Det var kul, lekfullt och enkelt att delta.

Aktiveringen gjordes senare även på Polarnopyret.se.

Tävling i nyhetsflödet

Klicka på bilden för att se en större version.

Vi lät deltagarna gissa antalet pepparkakor direkt i feeden, den som svarade rätt först vann. Hela 2 600 deltog i tävlingen och inlägget hade totalt 3 200 interaktioner. Tävlingen hade låg tröskel, var säsongsanpassad och med priser som kändes exklusiva för målgruppen.

Den dynamiska räckvidden blev 84 000 unika, vilket då var närmare tre gånger så många som antalet fans. Antal visningar var 157 700.

Fråga
Fråga i Facebookflöde

Ibland är det inte svårare att få engagemang än att fråga efter det. 17 000 i dynamisk räckvidd, 1 200 inläggsklick och 500 interaktioner.

Aprilskämt

Klicka på bilden för en större version.

Ett aprilskämt med hög träffsäkerhet och humor gav bra spridning och ett högt engagemang. 42 700 personer nåddes organiskt, 1 400 klickade på länken och inlägget fick 1 300 interaktioner.

Snabbt bemötande i viktiga frågor
Fraga pa Facebook

Många som hör av sig på Facebook är missnöjda och känsliga frågor kan få en viral spridning snabbt. I det här exemplet har vi tillsammans med ansvarig på Polarn O. Pyret redan samma eftermiddag svarat och lugnat ner kunden.

Utfall:
Sedan vi började arbeta strukturerat med vår kommunikation på Facebook så växer antalet fans stadigt.

Sedan starten för samarbetet med Ingager för två år sedan har antal personer som gillar kanalen stigit från 9 000 till 40 000. 98 procent av dem tillhör Polarn O. Pyrets målgrupp.

Över 7000 betalande e-handelskunder kom från Polarn O. Pyrets Facebooknärvaro år 2013

Facebook-kanalen genererade nära 165 000 klick förra året från Facebook.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Beställare: 
Anna Ehrenpreis, Global Campaign Manager
Team från Ingager
Jimmy Jakobsson, en av Ingagers grundare
Ulrika Thimmig, Account Manager
Amalia Thoors, Account Manager

Uppdrag: Ingager fick ett helhetsansvar för analys, strategi, produktion, innehåll, moderering, annonsering och uppföljning för Polarn O. Pyret på Facebook.

Genomgående för alla aktiviteter är ett tydligt resultatfokus och att beslut tas på data från tidigare och aktiva kampanjer. Polarn O. Pyret och Ingager samarbetar idag på sju marknader.