Pewdiepie ska sommarprata i P1.

Vem? undrar du kanske nu. Eller, ja, sannolikt är kanske att just du inte undrar det, eftersom du läser den här texten här och inte på en sajt som handlar om matlagning eller musik. Men det var gissningsvis ganska många som undrade det när listan på årets pratare släpptes. Och ”Youtubegigant” som yrkestitel gav nog inte så mycket mer förståelse.

Felix Kjellberg är dock kändare än många av de andra på listan, om man går efter hur många som vet vem han är – även om de flesta av dem inte är svenskar, och de som är det är nog inte samma personer som håller koll på Sommar i P1. Men hur många lyssnar på ett sommarprat, om man jämför med hans stadiga och trogna publik?

Han har över 27 miljoner prenumeranter. Minst en miljon tittare på varje video, ofta många gånger fler. Det är siffror som de flesta etablerade svenska mediekanaler skulle göra i byxan för – men ändå är det lite som att det spelar mer roll att han ska få sommarprata.

Han har ju tackat ja också. Klart han har – eller är det egentligen det? Varför är det fortfarande som att det är mer på riktigt att göra ett ”riktigt” radioprogram än en populär podcast, eller att vara med i teve-teve istället för en webbserie med många fler tittare – eller för den delen att skriva artiklar i en vanlig tidning istället för bloggtexter? Det känns om att många tycker det senare ska vara något slags steg för att uppnå det förra. I vissa fall kan det kanske handla om pengarna, men många innehållsskapare klarar sig minst lika bra på nätet. Kjellberg lär inte behöva de slantar som ett sommarprat drar in.

I just det här fallet handlar det antagligen just om att bli lite mer känd i Sverige, att folk här ska få veta vem han är och vad han gör, och det tror jag är jättebra. Alla möjligheter för folk att lära sig nya saker är positivt, och det kan alltid pratas mer om internet.

Men jag kan inte sluta förundras över att vi fortsätter att bry oss så mycket om när youtubestjärnor får ”riktiga” TV-program (eller krönikeuppdrag, och så vidare). Visst, det kanske är en annan slags utmaning, och roligt, och större produktion. Men det är inte alls mer på riktigt. Istället får de plötsligt lämna ifrån sig en del av kontrollen – även om det kanske kan vara skönt att slippa göra precis allt själv.

Sen är det förstås så att när det kliver in redaktörer och andra tyckare så kan i vissa fall kvaliteten höjas. Erfarenhet och kunnande har ett klart värde. Men det handlar fortfarande om en viss sorts erfarenhet, en kunskap om hur man skapar traditionellt fungerande innehåll. Den erfarenheten som PewDiePie och hans kollegor har ska inte heller underskattas.

Det är skitballt att sommarprata. Men frågan är om det inte är lite ballare för oss, och för Sveriges Radio, än för Felix Kjellberg. 


Julia Skott är journalist, författare och krönikör på Internetworld. På Twitter är hon: @juliaskott


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn