I en serie artiklar tittar Internetworld närmare på riksdagspartiernas digitala strategier. Läs tidigare artiklar i serien:
“Det här blir ett infograf-val”
MP ska locka väljare med enkla budskap
Facebook i centrum hos Vänsterpartiet


– Om man tar min hemstad Gävleborg som exempel, då finns det de som twittrar politiskt där och följer andra än de i Stockholm. Det är viktigt att vara aktiv lokalt, det är många som fastnar i ett centralistiskt tänk.

Det säger Per Nilsson, kommunikations- och analyschef på Moderaterna. Internetworld når honom några dagar innan EU-valet, mitt i slutspurten för det som ska visa sig bli ett av Moderaternas sämsta val på länge. Samtidigt pågår uppladdningen till höstens riksdagsval.

– Allt vårt tänk i sociala medier handlar om att få så många som möjligt att bli aktiva. Vi åker runt till föreningar runt om i landet och håller utbildningar i hur man twittrar, berättar han.

Per Nilsson
Per Nilsson är kommunikations- och analyschef på Nya Moderaterna.

Inför höstens riksdagsval kommer aktiva medlemmar i partiet att genomföra en samtalskampanj på sina olika orter. Per Nilsson vill gärna att den kampanjen också ska föras online.

– Våra medlemmar kampanjer ute på fältet, men det borde vara naturligt att vara aktiv i sociala medier, det är också en kontaktyta, säger han.

För de officiella Moderat-kontona på Facebook och Twitter arbetar ett sociala medie-team på fem personer. Inför riksdagsvalet säger Per Nilsson att flöden från den typen av plattformar kommer att få en mer framträdande roll på partiets sajter:

– För många är Facebook lika naturligt att använda för att kolla upp vad Moderaterna är, som hemsidan. Man är ju där flera timmar om dagen.

– Förra valrörelsen var en bloggvalrörelse, då var det den nya. Men nu kan man lika gärna använda Facebook. Det har ändrats vilken plattform folk söker sig till, säger han.

Inför EU-valet lanserade Moderaterna en egen EU-valssajt, uppbyggd enligt samma princip som huvudsajten moderat.se. Båda färgade i den ljusblå partifärgen och med stora bilder centralt placerade. Även inför riksdagsvalet kommer Moderaterna att lansera en speciell valsajt. Partiets huvudsajt, Moderat.se har fått ett lyft under valåret och gjorts responsiv, men i grunden är den sig lik.

– Är man ett stort parti så måste man ha mycket innehåll på sin sajt, på olika dedikerade sajter kan man lyfta fram en sak er, säger Per Nilsson.
Än så länge kan Per Nilsson inte dela med sig av detaljer kring hur kampanjarbetet kommer att se ut online, men berättar att en hel del kommer att hända på deras sociala plattformar. Tidigare har partiet drivit frågor på Twitter.

– Våra hashtaggar har trendat fler gånger, till exempel #merkunskap, om skolan, säger han.


Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn

Fakta

Koncept: SomeGuys

Programmering: Triggerfish