Ett åk i Lisebergs nya bergbana Helix tar två minuter. Kötiden, däremot, kan vara en timme. Om du inte är riktigt bra på de åtta minispel som finns i Lisebergs nya Helix-app som lanserades för iPhone och Android i veckan.
Appen Helix
Appspelet bygger på bergochdalbanans åtta-formade räls.

– Vi ville skapa någon form av köunderhållning. Målgruppen för attraktionen är 13–24-åringar, ungdomar som är mobil- och spelintresserade. Därför tyckte vi att det här var en bra idé, säger Katarina Kolb, ansvarig för digitala kanaler på Liseberg.

I spelet finns ett träningsläge så att besökarna kan öva på spelen innan de kommer till nöjesparken. Men det är bara de som är på plats som kan tävla om priset, ett Expresspass som ger företräde i kön till antingen Helix eller någon av de andra attraktionerna som har en gräddfil.

– För att bekräfta att man är på plats matar man in en kod som visas på skärmar i kön. En gång i kvarten utser vi en vinnare som får en digital kupong till sin telefon. Den kupongen kan sedan växlas in mot ett Expresspass. För att inte någon ska kunna ta hem för många priser har vi satt ett tak på tre pass per dag och tio per säsong.

Inspiration till de åtta minispelen är hämtade från konstruktionen av bergochdalbanan. En av utmaningarna är till exempel att så snabbt och precist som möjligt föra fingret i en åtta – vilket motsvaras av pretzel-loopen i Helix.

– Det har varit en genomgående strategi i marknadsföringskampanjen kring Helix, att utbilda folk så att de blir riktiga bergbanekonnässörer. Om man har spelat spelet ska man kunna förstå vilka de olika delarna i banan är.

Ni har nyligen gjort en VR-variant av Helix, med hjälp av Oculus Rift. Vilka andra digitala möjligheter ser du?

– Det vore kul att göra något som liknar det Skistar gjort i sin app. Det är lätt att hitta den typen av gamification av våra attraktioner, att mäta g-kraft och höjdmeter till exempel. Men vi har problem med att det kan vara farligt att hantera telefonerna när man åker i våra attraktioner.

– Vi funderar också på hur vi kan använda iBeacons. En idé är en push-notifiering som skickas när besökare närmar sig entrén och som talar om vilka kassor som gäller för dem som i förväg köpt entrébiljetter på nätet. En annan tanke är att använda iBeacons för att mer exakt kunna mäta kötiderna till våra attraktioner. Idag görs en uppskattning av personalen, men med en bluetooth-sändare i början och en i slutet av kön skulle vi få exakta siffror.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här: