Affärsinkubatorn Stings Fastforward-program bygger på ett rakt krav på de företag som deltar: Inom tre månader ska de ha en tjänst eller produkt redo för publik lansering, eller för en större betatestning. Totalt löper programmet under fyra månader.

Relaterat: Hela serien: En startups bekännelser

Nu tar den senaste gruppen “examen” och fick på måndagen en chans att pitcha inför investerare och media. Internetworld var på plats och lyssnade på dragningarna. Här är tre bolag som det är värt att hålla ögonen på:

  • 1. Dreams
Teamet bakom appen Dreams stod för den kanske mest välslipade presentationen. Idén bakom tjänsten är att göra det roligare att spara pengar genom – ursäkta ett slitet begrepp – gamification. Användare definierar vad hen vill spara pengar till, en resa eller en pryl till exempel, och hur mycket pengar som behövs för det. Varje besparad krona får en stapel att växa och man ser hur man närmar sig sitt mål.

Det speciella finns i hur man lägger undan pengar. Istället för att bara välja X kronor att spara så använder man pengasparande handlingar – eller kanske snarare icke-handlingar. Skippa latten på väg till jobbet: 35 kronor till sparkontot. Låta bli att röka i en vecka: 300 kronor sparade.
Varje handling får en egen ikon – och när man klickar den dras pengar från ens fördefinierade kontokort och läggs på ett särskilt sparkonto.
– Vi ska göra sparandet till något känslomässigt istället för något rationellt, som grundarna sa under presentationen.

På sikt tänker Dreams utnyttja datan från appen genom att rikta reklam. Den ska kunna styras efter vilka mål användaren har satt upp för sitt sparande – mål som i de flesta fall berättar exakt vad hen är sugen på att köpa.

Dreams demo visade upp ett slipat gränssnitt och en smart, lättbegriplig tjänst. Som vanligt rör sig bankerna för långsamt och krattar därmed vägen för mer snabbfotade entreprenörer att ta fram tjänsterna bankerna borde ha kunnat fixa själva.
 
  • 2. Codarica
Codarica är bekant för läsare av Internetworlds Loggenbloggen. Företaget gör appar och e-böcker som ska lära barn att skriva kod. Allt började när grundarna Sanna Nilsson, Lovisa Levin och Rosalyn Knapp studerade på Hyper Island. Där kom de i kontakt med programmering och insåg vilket försprång de skulle ha haft om de ställts inför kodning när de var yngre. Det var upprinnelsen till den första e-boken. “Boken vi hade velat ha när vi var unga”, som de skrev i Loggenbloggen för en tid sedan.

Nu finns appar för att lära barn html och css att visa upp. Det som visades upp under demonstrationen ser ut att kunna locka målgruppen – barn som gillar appen och deras föräldrar som gillar tanken på att barnen lär sig medan de klickar sig omkring. Att skapa spel och spelliknande mjukvara som fungerar för utbildning är ökänt svårt, men Codarica kan mycket väl vara något på spåren. Helt rätt är också att grundarna från början har siktat på den engelskspråkiga marknaden och att det finns en plan för att inte bara sälja till slutkunder utan att ta sig in på skolor. Dessutom är affärsmodellen befriande rättfram: Betalda appar till plattor och mobiler.
 
  • 3. Spontano

Ska man tro Spontano förblir fyra miljoner biljetter till teaterföreställningar, idrottsevenemang, konserter och liknande osålda i Stockholm årligen. Tanken med Spontano är att bjuda ut sista minuten-biljetter till hugade besökare, och samtidigt bli en plats där man spontant kan hitta något att göra för kvällen.

Med andra ord siktar sajten på att komplettera dagens kanaler för biljettförsäljning. För det krävs att nå ut till en stor publik. Vid demon stod Spontano för en av få nyheter: Ett samarbete med Schibstedägda Allt om Stockholm, vilket bör öka räckvidden ordentligt. Om tjänsten får ordentlig exponering så är det inte omöjligt att den lyckas ändra våra vanor kring biljettköp.

Spontano är hittills igång i Stockholm. Under presentationen talade grundarna om 600 000 personer i huvudstadsregionen som ligger inom målgruppen – biljettköpande, mestadels barnlösa par och enskilda. Oavsett detta så är det avgörande för Spontano att kunna expandera till andra städer för att få upp volymen. Inget säger att det är omöjligt, men bolaget måste automatisera sina sajter i hög grad för att hålla kostnaderna nere.


Linus Larsson är redaktionschef på Internetworld. På Twitter är han @LinusLarsson.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn