E-handelssajten Tradera fyller 15 i år. Lagom till födelsedagen har tradera.com fått ett nytt utseende. Dessutom har en ny, responsiv sajt sett dagens ljus.
Jättesajten Tradera har fått en ny, responsiv design. För första gången har sajtens mobilbesökare fått något annat än desktop-versionen att använda i sin webbläsare.
– Vi hade ingen mobilsajt tidigare. Istället jobbade vi med mobilappar. Vi var väldigt tidiga på både IOS och Android, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.
Relaterat: E-handlarna laddar för leverans samma dag
Lanseringen är ett svar på kundernas ändrade beteenden. Liksom på de flesta andra sajter har andelen mobilbesökare på Tradera.com mångdubblats. För tre år sedan kom mellan 10 och 15 procent av besökarna från mobilen. Idag är motsvarande siffra 56 procent.
– Vi har tittat mycket på våra flöden, till exempel för betalningar, för att göra det enklare på små skärmar. Vi har också tittat mycket på hur vi visualiserar innehållet och hur mycket information vi kan visa för mobilanvändare, säger Christina Kilström.
Resultatet är en mobilsajt där produktbilder står i centrum. Tydliga, färgglada ytor uppmuntrar besökaren att gå vidare i processen och lägga ett bud.
“Vi har tittat mycket på hur vi visualiserar innehållet på små skärmar”, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.
Sedan lanseringen har konverteringsgraden, räknat som antalet besök på sajten som leder till ett bud, ökat med 77 procent bland mobilsurfare och hela 122 procent bland de som besöker Tradera via en surfplatta.
Nya Tradera har rullats ut stegvis under våren. I förra veckan slog desktopsajten om till den nya formen som standard. För de som föredrar den gamla sajten finns den kvar på gamla.tradera.com.
“Vi releasar fem eller sex gånger om dagen, vilket torde vara unikt, säger Kevin Kviblad, produktägare på Tradera.
– Det var viktigt att få till en dialog med våra användare. Därför valde vi ett arbetssätt där vi snabbt tryckte ut förändringar. Vi jobbar i korta iterationer för att få feedback och säkerställa att vi utvecklar kundnytta. Vi releaser fem eller sex gånger om dagen, vilket torde vara unikt, säger produktägaren Kevin Kviblad.
Relaterat: Tradera vill bli större med Klarna
– Vi ville undvika att plötsligt komma med ett “tada, nu är allt färdigt!”, fortsätter han.
– Självklart är sajten inte klar och det kommer den inte att vara imorgon heller. Vi lyssnar och försöker ta in så mycket feedback det går, men vi har två miljoner användare. Det blir väldigt svårt att tillgodose alla önskemål, fortsätter han.
Ovan: Den nya responsiva sajten i ipad-version. Nedan: Samma sida i iphone-format:
Tradera ägs sedan 2006 av amerikanska Ebay, men det svenska bolaget har fria händer vad gäller både form och funktion. Enligt Christina Kilström ser moderbolaget sina mindre marknader som experimentverkstäder. Därför följer USA noga utfallet av produktutvecklingen i Sverige.
– Ebay är supertankern som visserligen gör otroligt bra grejer, men vi är en mindre och snabbare båt. Vi kan testa saker och byta riktning, säger hon.
– Vi är en liten marknad, men vi påminner mycket om den amerikanska marknaden. De vill väldigt gärna veta hur vi jobbar och se om det finns några lärdomar att hämta, säger Kevin Kviblad.
Tradera är en av Sveriges största sajter med i genomsnitt 3 miljoner besök och 45 miljoner sidvisningar i veckan, enligt marknadschefen Christina Kilström.
Sajtens nya grafiska profil har tagits fram i samarbete med byrån Bold. UX-arbetet och användartester har gjorts internt.