Sedan 2007 har Phoniro installerat över 60000 digitala dörrlås runt om i landet. Kunderna har i första hand varit kommuner som vill förenkla nyckelhantering i hemtjänst och på äldreboenden.

Med nystartade dotterbolaget Glue är siktet nu inställt på privatmarknaden.

– Vi har märkt att personer som sett Phoniros lås gärna skulle vilja ha ett hemma. Och nu tror vi att det är rätt läge för en lansering. Vi gör ju så mycket annat med mobiltelefonen, så varför inte låsa upp ytterdörren också, säger Glues vd David Bendz.

David Benz
David Benz är vd för Glue.

Kunder räknar han hitta bland privatpersoner men också i näringslivet. Studentboenden och stugor för uthyrning nämns som två exempel där förenklad nyckelhantering skulle vara till stor glädje.

I sommar sker en smyglansering i Sverige. Produkten är en kombination av hård- och mjukvara. Det vanliga låsvredet på ytterdörrens insida tas bort och ersätts med Glues låsmotor. Med den på plats kan låset fortfarande låsas manuellt, men också från mobilen.

Relaterat: Tre startups att hålla ögonen på

– Hårdvarumässigt har vi inte gjort några förändringar jämfört med Phoniros lås. Det fanns ingen anledning att ändra i en mekanik som fungerar.

Ny är däremot mjukvaran. I Phoniros ursprungliga lösning sköts nyckelhanteringen lokalt hos kommunen som använder låsen. För Glue har man istället byggt en molnbaserad lösning: Låset styrs från en mobiltelefon via bluetooth, som i sin tur hämtar engångsnycklar från ett server på nätet.

– Användaren sköter all administration från appen. Här lägger man till sina vänner eller hantverkaren som behöver komma in. Sen går det att ställa in när varje person ska kunna låsa upp dörren.

Lösningen bygger på engångsnycklar och för att det ska gå att låsa upp även om telefonen för tillfället saknar internetuppkoppling lagras ett antal nycklar i appen. I dagsläget kan användaren inte själv bestämma hur många, men en idé är att göra det till en inställningsmöjlighet i framtiden.

För ett dörrlås är säkerhet en väldigt viktig faktor. Hur har ni resonerat när ni byggt nyckelhanteringen på en molnlösning?

– Vi vill göra låset enkelt för våra kunder att använda, och då tyckte vi att det var det bästa alternativet eftersom kunderna slipper installera egen mjukvara för administrationen. Vill man göra inbrott hos någon gör man det inte genom att försöka kapa engångsnycklar, säger David Bendz och fortsätter:

– Krypteringen sker i flera led vilket ökar säkerheten markant. Och framförallt så är det ju definitivt mycket säkrare än gamla plåtnycklar som enkelt kopieras och tappas. En elektronisk nyckel spärrar man enkelt om den förloras.

Varför lanserar ni låset i ett nytt bolag under ett nytt namn när Phoniro ändå är så pass etablerat?

– Phoniro är kanske lite väl förknippat med äldrevården, men det handlar också om att ta in nya ägare för den här bredare lanseringen. Vi kommer att söka externt kapital under sommaren eller tidig höst.

I sommar sker försäljningen via företagets webbplats. Men man har andra försäljningskanaler på gång i Sverige. Och till hösten ska en lansering ske i USA. Låset kostar 995 kronor, men till det tillkommer en månadsavgift på 49 kronor.

– Det är klara tjänsteinslag i produkten: Vi driftar mjukvaran, uppdaterar den och lägger till nya funktioner. Därför har vi också valt den affärsmodellen, säger David Bendz.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn