(Internetworld/San Francisco) Första gången den finska entreprenören Kalle Korhonen mejlar är i mitten av mars i år. Då har hans och medgrundaren Mikko Järvenpääs Kickstarter-kampanj för videobolaget Vuact precis lagts ut.

En månad senare stänger de ner kampanjen utan att ens ha kommit i närheten av summan pengar de ville ta in. Trots att det fanns intresse från både tänkbara kunder och folk i videobranschen.


Vuact nådde aldrig målet på Kickstarter och tvingades avslutade sin kampanj. 

När vi ses så här några månader senare är det för prata om vad som gick fel och vad de har lärt sig.

De båda grundarna lärde känna varandra redan 2003, då de delade en lägenhet i San Francisco. Mikko Järvenpää jobbade på Google och Kalle Korhonen på en startup som senare köptes upp av Cisco. De var kvar länge hos it-jättarna och har även hunnit med annat i mellan, men har alltid haft många idéer till gemensamma projekt. Vuact gick de in för helhjärtat under ett och halvt år.

Relaterat: De crowdfundar mobil för småbarn

Problemet de ville lösa med Vuact var att erbjuda en plattform där det gick att markera och kommentera innehållet, ungefär så som Soundcloud fungerar för ljud. Efter ett tag bestämde de sig för att kombinera plattformen med en app där man kunde mäta hjärtljud, hastighet och höjd när man exempelvis är ute och cyklar i bergen. Vitsen med det är att man lätt ska hitta höjdpunkter i videomaterialet och slippa gå igenom flera timmars inspelning. Det var också med en prototyp av den produkten som de gick ut med en Kickstarter-kampanj för att samla in pengar.


Mikko Järvenpää och Kalle Korhonen drev Vuact tillsammans. 

Kalle Korhonen och Mikko Järvenpää har olika infallsvinklar på vad som sedan gick snett, men det var inte en sak utan flera.

– Vi behövde mer publicitet och vi visste inte riktigt hur vi skulle hantera det. Skulle jag göra en Kickstarter till så skulle jag ha en större budget, säger Kalle Korhonen, som är den som har programmerat appen och videoplattformen.

Mikko Järvenpää har en annan syn på det och tar upp den klassiska dikotomin med mellan utveckling och marknadsföring.

– Kalle representerar produkten och jag marknaden. Vi misslyckades för att vi hade en för komplex produkt, säger han.

Relaterat: Låna startkapital på Fundedbyme

Han hävdar att media var intresserade och att de pratade med flera journalister, men att de sedan inte skrev om det. De hade även en person som jobbade halvtid med communitys i sociala medier och betalade för annonsering i sociala kanaler som Facebook.

– Att vi inte fick så mycket uppmärksamhet beror på flera saker. En är att om du skriver om Kickstarter-kampanjer så slutar du aldrig att få pitcher från företag om det, tror Mikko Järvenpää.

Kalle Korhonen är säker på att Vuact skulle ha fått mer publicitet om det fanns en prototyp att skicka ut och testa, vilket också hade kostat mer pengar.

Mikko Järvenpää tror fortsatt på att värdet i produkten var för komplext.

– Vi förlorade möjligheten att engagera användaren som kom till vår kampanj under de första tio sekunderna. Det tar oss mer än tio sekunder att förklara vad produkten är, säger Mikko Järvenpää, och syftar på hur produkten presenterades på Kickstarter-sidan.

Just nu ligger Vuact mer eller mindre på is och de båda grundarna jobbar med andra projekt. Men helt kört tror de inte att det är och det finns fortfarande mycket att göra inom video.

Oavsett hur det gick så tycker Mikko Järvenpää att Vuact har sparat tid på använda Kickstarter. Han förklarar: “Det är ett enkelt sätt att testa marknaden”.

Oavsett om man lyckas eller inte med sin crowdfunding-kampanj går det snabbt att ta reda på vilket intresse som finns för produkten, att få in feedback och att lära sig något av det.

Mikko Järvenpää tycker att man ska närma sig Kickstarter och andra crowdfunding-plattformar som en kanal och inte en lösning.

– Det är inte en destination, utan en kanal som du använder för att komma vidare.


Miriam Olsson Jeffery är frilansjournalist och Internetworlds korrespondent i Silicon Valley. På Twitter är hon @miriamolsson.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Fakta

1."Vad som än händer sparar du tid" - kampanjen gör att du lätt kan testa marknaden.

2."Enkelhet" - Vuact gjorde det för komplicerat med kombinationen av en app som mäter hjärtljud, hastighet och höjd tillsammans med video och olika funktioner för det.

3."Ha en tydlig publik" - Vuact siktade på cyklister, men ville också nå bilförare och skidåkare. En gemensam publik är bäst.

4."Lansera inte utan support från media och marknadsföringspartner" - är inte produkten tillräckligt enkel och publikfriande så måste man ha media och marknadsföringspartner med sig. Det gäller också att få spridning på sin kampanj i sociala medier.

5."Köp inte ormoljan (fritt översatt från snake oil)" - inför en kampanj blir du ofta kontaktad av företag som erbjuder tjänster kring crowdfunding. Vuact betalade tre sådana företag, vilket inte visade sig ge något.

6."Använd det som en kanal, inte en marknadsplats" - det går inte att förlita sig på en crowdfunding-plattform, utan det är en av kanalerna för att ta sig framåt.

Läs mer på Vuacts Tumblr.

Enligt en artikel hos The Verge från i augusti förra året når enbart 3,6 procent av alla teknikrelaterade projekt sina finansieringsmål på crowdfunding-plattformen Indiegogo.

Motsvarande siffra på Kickstarter är 34 procent.