Marknaden för hushållsnära tjänster växer i Sverige, sedan RUT-avdraget infördes för sex år sedan. Bara i fjol utnyttjade mer än en halv miljon svenskar avdraget, enligt statistik från Företagarna.

Just den utvecklingen hoppas nystartade Helpling slå mynt av. I april lanserade bolaget på hemmamarknaden Tyskland, med den omtalade inkubatorn Rocket Internet i ryggen. Nu expanderar man även till Sverige.

Helpling är en förmedlingstjänst för städhjälp, som i allt väsentligt består av ett bokningssystem på webben, en central kundtjänst och ett stort nätverk av städfirmor som utför själva jobbet. Affärsidén är att göra det enklare att boka städhjälp samt att snabbt koppla ihop kunder med städare i deras eget närområde.

Relaterat: På besök i Berlin - Europas hetaste startupscen

– Vi är en marknadsplats för städning. Vi matchar automatiskt kunder och städare baserat på geografi. Till det har vi en kundservice som står bakom, säger Lise Rechsteiner, vd på Helpling Sverige, till Internetworld.
Svenska Cleanbroker lanserade ett liknande upplägg redan år 2007, då RUT-avdraget infördes i Sverige. I Europa och USA finns flera konkurrerande tjänster, exempelvis Homejoy och Housekeep.

Användarupplevelsen påminner om den hos taxitjänsten Uber. Användaren besöker sajten och fyller i sin adress samt uppgifter om vad som eftersöks. Helpling skickar ut en förfrågan till städare i närområdet, som kan välja att tacka ja eller nej till uppdraget.

Priset är fast: 160 kronor i timmen efter RUT-avdrag, och efter avslutat jobb ombeds köparen lämna ett omdöme om städaren.

Tanken är att processen ska vara så snabb, smidig och lättbegriplig som möjligt för kunden. Det ska ta mindre än en minut att boka städhjälp via tjänsten, säger Lise Rechsteiner.

Relaterat: Brasiliens Easy Taxi växer över världen

Alla städare som arbetar åt Helpling är egenföretagare. Tjänsten har potential att förändra deras vardag radikalt. Om tjänsten får stort genomslag i Sverige kommer en stor del av kundskaran att koncentreras just där.

– För våra partners lägger vi fokus på flexibilitet och tillgänglighet. Vi tar på oss att hämta in kunder till dem. De väljer vilka uppdrag de vill ta på sig och vilka de vill tacka nej till, säger Lise Rechsteiner.

I nuläget kan Helpling användas i Stockholm, Malmö och Göteborg med omnejd. Under hösten kommer bolaget expandera till andra delar av landet.
Ett “tresiffrigt” antal städfirmor är i skrivande stund anslutna till tjänsten, enligt Lise Rechsteiner.

– Långsiktigt vill vi kunna erbjuda alla slags tjänster kopplade till hemmet, men just nu är fokus på städning, säger hon.

Helpling grundades vid inkubatorn Rocket Internet i Berlin, som varit med i utvecklingen av flera idag framstående e-handelsbolag, bland dem . Svenska Kinnevik äger en knapp fjärdedel av aktierna i Rocket internet.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här: