Bland det viktigaste när man driver eget företag är att skaffa sig så mycket hjälp som möjligt. Entreprenörskap, särskilt i början, är främmande för många och att få mentorer som hjälper en i rätt riktning är värt guld.
Vi på Codarica har valt att få mentorskap, hjälp och coachning genom att delta i acceleratorprogram. Från januari i år till juni satt vi hos STINGs Fast Forward, där internetbolag får hjälp av grymma coacher för att utveckla sitt företagande så snabbt och effektivt som möjligt. Fast Forward är baserat i Stockholm på SUP46, som huserar företag som FundedByMe, FishBrain och Safello.
Idag sitter vi i ett nytt acceleratorprogram. Denna gång i Los Angeles, med Disney och Techstars, som pushar oss till max och hjälper oss med etableringen här i staterna.
Nog om oss. Vi tror på ”pay it forward” och vill därför dela med oss av våra bästa tips för att komma med i ett acceleratorprogram (och tro oss, det finns tusentals runt om i hela världen!).
1. Acceleratorprogram = investerare
Detta är viktigt att ha i huvudet när ni skriver er ansökan. Företaget/företagen bakom acceleratorprogrammet ni söker till kommer att fungera som vilken investerare som helst. De kommer troligen äga en liten del av ert företag och lägga ner enorm tid på just ER. Vad vill en investerare se? Att ni löser ett problem, har marknadspotential, att ni är unika och att ni har tagit vissa grundläggande steg (affärsplan, finansiella modeller etc) på egen hand. Ni måste övertyga dem att ni har potential till att bli stora, och charma dem till att vara med på er fantastiska resa!
2. Sälj visionen!
De flesta som söker till acceleratorprogram är unga företag som inte kommit så långt på sin entreprenörsresa. Som nystartad har man ofta lite att sälja in på när det gäller ”traction”, det vill säga försäljningssiffror, PR, partners och dylikt. Ofta har man ingenting annat än sin passion och sin vision att erbjuda. Men underskatta dem icke! Din vision om ditt företag kan säkert bli lite större.
När vi startade vårt företag var visionen ganska liten. Vi tänkte inte längre än sex månader framåt. Vad vi gjorde för att kunna tänka större var att sätta oss ned på golvet i hemma, med en bordsduksrulle, pennor, och målet att skriva ned milstolpar för de närmaste tre åren.
Under den kvällen av cava, vänner och bordsduk gick vi från att endast ha vaga planer till att veta vilket år vi ville expandera till vilka geografiska marknader, och började även utforma en plan för en tv-show.
Ser ni skillnaden? Hitta er stora vision, och sälj den!
3. Visuellt > skriftligt
What is Codarica? The basics of Codarica explained in two minutes from Codarica on Vimeo.
När vi sökte till Disneys acceleratorprogram var vi tvungna att bifoga filmer med vår ansökan. Nu i efterhand är detta någonting vi verkligen rekommenderar. En video förmedlar det som inte går att få fram med ord. Passionen, er dynamik som team och framförallt er produkt eller tjänst. Acceleratorprogram investerar i i ett team lika mycket, om inte mer, än i en idé. Visa varför ni är grymma och hur er produkt eller tjänst ser ut. Det går snabbt att slänga ihop någonting i en keynote, ett prototypsprogram eller i form av en pappersskiss.
Vet ni inte vilket acceleratorprogram ni vill söka till? Här är några bra länkar med inspiration!