Vad har du tagit reda på?

– Jag har försökt rota lite djupare i vilka är det som gillar offentliga institutioner på Facebook, framförallt kommuner, men också myndigheter. Det finns inte sällan en föreställning om att man ska använda Facebook för att nå ut till unga.

Relaterat: Twitter är inte en kanal utan flera

– Men att andelen unga på sociala medier är högt är inte samma sak som att det är de unga som interagerar med dig på Fejjan. Så jag slängde ut frågan, vilka är det som gillar er på Facebook?

Vilka är det som gillar dem då?

– Det finns ett metodproblem, det är bara de som frivilligt lämnat ifrån sig data som är med, men det är ändå 17 till 20 som har svarat. Det jag ser generellt är en stor överrepresentation av gruppen 35 år och äldre, undantagslöst faktiskt.

– Och jag ser en överrepresentation av kvinnor, som också är ganska markant, både i förhållande till Facebookanvändarna och också i faktiska tal.

Ska man vända sig till något annat ställe för att nå ungdomar?

– Det blir lite hönan och ägget, har de bara lagt ut innehåll som 35-åriga kvinnor gillar, eller är det bara 35-åriga kvinnor som vill interagera med myndigeter på Facebook? Men - och nu spekulerar jag lite - i 35-, 40-årsåldern har man mycket interaktioner med kommunen: Man har barn i skolan, man kanske söker bygglov, och man är på Facebook. Jag tror att det är en delorsak.

– Det finns inget egenvärde i att ha en dialog med en grupp som inte vill ha dialog med dig. Vad ska en 20-åring göra på Facebook med kommunen?

Vad skulle ditt bästa tips till en sociala medie-ansvarig på en svensk kommun vara?

– Kolla din statistik. Anta inte saker när det faktiskt finns data, mät och följ upp.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn.