Nu är det dags att säga adjö till formuleringar som bara går ut på att lura användaren att klicka – Facebook satsar på att gynna seriösare material i nyhetsflödet. Genom en ny uppdatering kommer innehåll som användare stannar kvar på länge efter att de klickat sig till att prioriteras i flödet, medan det som snabbt klickas bort efter att en användare kommit dit, rankas lägre.
Facebook, skrämdump
Vaga rubriker har länge varit vanliga på Facebook.

Facebook också kommer också att jämföra hur många som klickar på en viss länk med hur stor andel som ”gillar” eller kommenterar innehållet. Om flera klickar på en länk, men få klickar på ”gilla” eller kommenterar länken på Facebook så antyder det att innehållet inte var användbart för dem.

Relaterat: De är kommunernas Facebook-fans

”En liten grupp som ofta publicerar länkar med klickfiske-rubriker, som användare inte stannar kvar och läser när de klickat, kommer att få minskad spridning under de närmsta månaderna. Vi genomför de här förändringarna för att säkerställa att klickfiske-innehåll inte dränker det som människor verkligen har intresse av att se på Facebook”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

En ytterligare del i den nya uppdateringen är att länkar som delas i ett format som inkluderar mer information om vad den som klickar på kommer att få se kommer att prioriteras över länkar i till exempel bildtexter.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn