"Facebook kan döda vem som helst." Ungefär så sa jag när vi spelade in Internetworldpodden förra veckan. Då handlade det om hur Facebook vrider på algoritmerna för att få bort klickfiske från våra flöden. I sig må det vara en välgärning, men det finns en bakomliggande, större fråga som borde få alla aktörer på webben att fasa: Facebooks extrema makt över nätets trafikflöden.

Ta en titt på grafen här nedan. Den släpptes av Max Read, redaktör på Gawker, och visar sajtens trafik. (Bara trafik från USA, men det kvittar i sammanhanget.)

Juni var en pangmånad. Nästan rekordnivåer. Augusti var ännu bättre, en av Gawkers starkaste trafikmånader någonsin.

Juli var en katastrof, och ingen kan säga varför. Eller rättare sagt: Det beror på Facebook, men ingen utanför Facebooks väggar vet med säkerhet vilken algoritm som ändrades hur för att ge detta resultat. Klart är dock att andelen trafik som kom från Facebook sjönk som en sten. Från omkring en tredjedel en vanlig månad till mindre än en fjärdedel i juli.

Visst, juli betyder värme och viss nyhetstorka även för Gawker men vi pratar om fyra miljoner besökare som aldrig hittade till sajten. Någon på Facebook vred på en ratt och petade bort Gawkers delade länkar från miljontals flöden. I vanlig ordning släpper Facebook knappt någon information eller förvarning om vad som ska ändras.

Sådan är verkligheten för alla som bygger sin verksamhet på trafik från Facebook, inte bara mediasajter. Är du e-handlare och dödsnöjd över hur produktsidornas delningsknappar används? Eller apputvecklare som förlitar dig på att dina nöjda användare sprider din skapelse socialt?

Kör hårt, så länge det funkar. Men var beredd på att Mark Zuckerberg kan rycka undan mattan när som helst. När det händer kan du varken protestera eller veta hur du ska anpassa dig. 


Linus Larsson är redaktionschef på Internetworld. På Twitter är han @LinusLarsson.