– Ett förhållande utan kommunikation brukar inte fungera så bra. Som ledare för en tidning, en bank eller en matvaruaffär har man en chans att dela med sig av sina visioner. Och om man som kund delar värderingar och känner att man kan påverka blir man mer lojal, säger Frida Boisen, chefredaktör på Göteborgs-Tidningen och fortsätter:

Relaterat: Daytonas vd: Var din egen byrå

– Facebook, Instagram och Twitter är mycket viktiga kanaler för mig. Där hittar jag nyheter varje dag. Dessutom är sociala medier ett stort skyltfönster för vår journalistik. Allt mer av vår trafik kommer därifrån och så ser det ut för hela mediemarknaden i Sverige.

Frida Boisen
Frida Boisen, Göteborgs-Tidningen.

Hon och hennes tidning är inofficiella världsmästare i sociala medier. Kampanjen #VOTEGBG, som propagerade för en folkomröstning om trängselskatt i Göteborg, drog in över 90 000 namnunderskrifter (49 000 från röstberättigade göteborgare). Det innebar både att man genomförde det största folkinitiativet i svensk historia, och det ledde till en seger i kategorin Best use of social media på internationella INMA Awards i San Fransisco.

Framgången med kampanjen fick dessutom besökarantalet på GT.se att dubbleras. Nu jobbar man hårt med att följa upp framgången med andra satsningar.

Relaterat: Hon vill hylla det bästa på nätet

– Ofta blir det mycket trial and error. Det som är bra är att man kan starta en kampanj på två minuter. Allt fungerar inte, och då får man lägga ner. Det är svårt att säga vad som lyckas och vad som floppar, men vi har identifierat en hel del faktorer kring vad som gör något viralt, säger Frida Boisen.

På Webbdagarna kommer hon att dela med sig av sina erfarenheter om hur man når framgång i sociala medier. Ett tips bjuder hon på redan nu:

– Det handlar om att beröra. På riktigt. Det måste gå rätt in hela vägen.

Alla har dock inte uppskattat GT:s kampanj, som framförallt tilltalat dem som varit motståndare till trängselskatten. Tidningen Dagens Arena kallade tilltaget för ett ”desperat försök att sälja lösnummer” och prydde artikeln med rubriken ”GT goes Fox News”. Frida Boisen kommenterar:

– Vår åsikt var att folket borde få folkomrösta. För eller emot spelade däremot ingen roll för oss. Jag har inget problem med att vi får kritik, utan vill ha ett levande samtal om journalistik.



Välkommen till Webbdagarna Göteborg 24-25 september 2014 – Västsveriges mest hyllade event om digitala affärer. Ett begränsat antal biljetter finns kvar. Boka din här.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn.

Fakta

Jobbar som: Chefredaktör på Göteborgs-Tidningen, GT
Bakgrund: Tidigare chefredaktör på tidningarna Plaza Kvinna, Allt om resor och Topphälsa. Reporter på bland annat Expressen och Göteborgs-Posten.

Aktuell med: Vann Best use of social media på internationella INMA Awards i San Fransisco. Deltar i Webbdagarna i Göteborg i ett samtal med Internetworlds chefredaktör Magnus Höij under rubriken ”Ledarskap och transparens i sociala medier”.