Just nu tror Facebook att jag är intresserad av konfirmationshögtider, bilar och portugisiska viner.

Det är väl inte helt galet - det baserar sig ju på hur jag rört mig, vad jag interagerar med och vad jag söker efter.

Relaterat: Entreprenören har inte 10 000 timmar

Men ändå: min dotter har just klarat av sin konfirmation och jag har just köpt en ny bil. Möjligen kvarstår mitt intresse för “crisp, light and refreshing wines”.

Den stora skillnaden mellan bilannonserna i mitt Facebook-flöde och de som tränger sig in i mitt vardagsrum på fredagskvällarna - via Fångarna på fortet - är ju att de ska vara relevanta. När After Dark-gubben tipsar mig om ögonoperationer eller när jag får tips om “false lash effect” från någon hipp tillverkare av mascara, då vet jag ju att de inte har en aning om vem jag är.

Jag förväntar mig dock mycket mer av bilfirman som just valt ut mig, medelålders man som just det senaste googlat på bilannonser eller som verkar tjäna lagom mycket just det där speciella bilmärket.
Det är klart att det borde gå bättre om man vet mer om sin målgrupp. Men ändå är det ju så svårt.

För det första att hitta tidpunkten för när relevansen är som störst. Att hålla koll på när jag är som mest köpsugen på en bil - och att veta när jag redan köpt och därmed är genuint ointresserad - är svårt.
För det andra att bygga relationen till inte bara bilköpet utan till budbäraren. Jag hade rätt bra koll på ett av de bilföretag som ville ha min uppmärksamhet, men inte det andra.

Och ska du dessutom hitta en tonalitet, ett tilltal som stämmer med din mottagare - då blir uppgiften verkligen ingen barnlek.

Frågan om relevans och hur den skapas är extremt svår, men precis lika viktig. Och den gäller verkligen inte bara på Facebook.

All modern marknadsföring - och kanske även den gamla, traditionella - bygger allt mer på kunskap om målgruppen, om relationsskapande och om insikter om beteenden. Den som lyckas med dessa verktyg kommer också att få ut betydligt mycket mer av sin marknadsföringsbudget. Jag tror inte att det finns något bättre verktyg för att få ditt budskap att bli en del av din målgrupps samtal och intresse än att jobba med relevans.
Det kräver både långsiktigt varumärkesarbete, men lika mycket en förmånga att fånga upp aktualiteter och dagens samtalsämnen.

Lyckas du väl kommer du att bli en del av din målgrupps vardag. Lyckas du dåligt kommer du på sikt inte att synas överhuvud taget.

På Webbdagarna i Göteborg har vi tema “Relevans”. Det är lika uppenbart som det är svårt. Vi kommer att försöka belysa temat på lite olika sätt, inte minst i mina egna spaningar på plats.

Låt oss hoppas att dessa är relevanta för målgruppen. Annars zappar väl publiken bara vidare till någon annan konferens.

Välkommen till Webbdagarna Göteborg 24-25 september 2014 – Västsveriges mest hyllade event om digitala affärer. Ett begränsat antal biljetter finns kvar. Boka din här.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn.  Magnus Höij är chefredaktör för Internetworld. På Twitter är han@magnushoij.