Den trettonde augusti lanserades Vint, den svenska tjänsten som kopplar ihop träningssugna med träningsinstruktörer, i San Francisco. Samma dag fanns artiklar i Cosmopolitan och Techcrunch.
Men en stor del av trafiken till Vints webbplats kom från Product Hunt.

Product Hunt delar grundfilosofi med sajter som Reddit: En användare lägger upp en länk, andra användare röstar på de länkar de tycker är bäst.

Skillnaden är att Product Hunts fokus är betydligt smalare. Här handlar det uteslutande om nylanserade tjänster och produkter.
Ryan Hoover startade Product Hunt som ett nyhetsbrev för ett knappt år sedan. Det växte snabbt och hade i våras 31000 prenumeranter. Nyhetsbrevet finns kvar, men har idag kompletterats med både webbplats och Iphone-app.

Och när snöbollen väl börjat rulla växer den snabbt. I takt med att teknikbolagen började använda Product Hunt som en del i marknadsföringen har både journalister och riskkapitalister fått upp ögonen för sajten. Vilket i sin tur får fler bolag att använda Product Hunt.

– Vi fick grymt mycket trafik från Product Hunt under de första dagarna när vi också syntes på andra sajter och magasin. Runt 40 procent av trafiken till vår webbplats de dagarna kom från Product Hunt, säger Vints vd Louise Eriksson.

– Sajten har blivit jättestor i Silicon Valley, så för att nå folk i tekniksfären var den viktig i vår lansering. De som kan hjälpa oss att bygga vårt varumärke, personer som är duktiga på sociala medier, som tycker att en tjänst som är online till offline är intressant, de finns på Product Hunt. Men det handlar ju också om att hitta partnerskap och samarbeten. Och kapital, även om det inte gäller oss just nu.

Även för Vamos, en tjänst som samlar event från olika webbplatser, gav närvaron på Product Hunt positivt resultat. Tjänsten hamnade både i det dagliga nyhetsbrevet och i det som sammanfattar veckans mest populära "hunts" och ligger högt upp på den totala topplistan (som för övrigt är byggd med hjälp av Product Hunts nylanserade API).

Men till skillnad från Vint var det inte Vamos själva som la upp tjänsten på Product Hunt:

– Jag hade planerat att göra det en fredag, men någon som vi inte känner hittade vår nya sajt och la upp en länk till den tidigare i veckan, säger David Prentell på Vamos.

David Prentell
David Prentell, Vamos.

Det konkreta resultatet, som han också skrivit om på företagets blogg, innebar bland annat att en stor biljettåterförsäljaren hörde av sig för att diskutera samarbete.

– Det var en person som vi antagligen hade försökt komma i kontakt med själva, men nu slapp vi jaga honom.

Produkt Hunt fick precis en miljon dollar i riskkapital, från bland andra Ashton Kutchers A-Grade Investments och Google Ventures och är en del av Y Combinators inkubatorsprogram. Just nu ser det alltså ut som om webbplatsen har framtiden för sig. Och Louise Eriksson och David Prentell är överens om att Product Hunt är en lämplig plattform att använda för en svensk startup. Men vid rätt tillfälle:

– Många från Silicon Valley har koll på Product Hunt. För en svensk sajt som ska släppas i Sverige är Product Hunt kanske inte relevant, men om det är en amerikansk eller global lansering så absolut, säger David Prentell.


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn.