Det är amerikanska Founder.org och Stockholmsbaserade Moor Capital som ligger bakom investeringen.

– Vi har haft ett jättestort intresse från investerare och vi känner att vi hittat den bästa matchningen för oss. En lokal och en amerikansk, en med rötter i gaming samt konsumentprodukter och en med erfarenhet av stora exits och business-to-business, säger Caroline Walerud, vd och en av fyra grundare av Volumental, till SvD.

Volumental började som ett examenarbete från KTH, men har sedan utvecklats till ett företag som erbjuder scanning och modellering i 3D.

Tjänster som kan användas till exempel för att individanpassa kläder och skor utan ett fysiskt provrum. Volumental själva ser som sitt mål en marknadsutveckling bort från massproduktion mot mer individanpassade varor.

När Volumental blev rankad som etta av förra årets hetaste startups löd motiveringen från Internetworld bland annat:

Om det är någon trend som verkligen fick sitt genomslag 2013 är det 3d-trenden. Nu kom trendspaningarna om 3d-skrivare i varje hem och att vi i framtiden kommer att skriva ut våra egna hus. Om ytterligare några år till blir det årets julklapp på konsumentmarknaden och samtidigt utvecklas både användningsområdena och de tekniska möjligheterna. Sprunget ur ett forskningsprojekt på KTH har Volumental gett sig in i en helt ny nisch och i en relativt ny bransch. Med det följer förstås stora risker och få garantier, men också enorma möjligheter.

Vilket är årets hetaste startupbolag? Ge oss din nominering till Startuplistan 2014, senast 22 september:

Startuplistan


Missa inte nya Internetworldpodden - allt om veckans stora nätsnackisar. Lyssna på veckans avsnitt här:

Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn.