Både små startups och riktiga jättar vill då och då komma ut i media. Som journalist tar jag dagligen emot pressmeddelanden och telefonsamtal från hoppfulla företag i alla stadier av sin utveckling. En del av dem leder till att vi uppmärksammar nyheten, de flesta gör det inte.

Relaterat: Ska du köpa en twittrare, gör åtminstone rätt

Här är mina tips för dig som försöker nå ut i media:

1 Det är inte så svårt
Många startups är väldigt nervösa inför kontakterna med media. Var inte det! Vårt jobb är att hålla koll på vad som sker. För att lyckas med det behöver vi prata med er. Har du en story? Skicka ett mejl och sondera intresse! För det behövs ingen dyr pr-byrå eller påkostad lanseringsstrategi.

I själva verket kan det ibland vara smartare att mejla själv. Alla tycker det är roligare med ett personligt tilltal, så även journalister.

2 Hör av dig om rätt saker
För den som jobbar inom ett företag är det lätt att tycka att allt man gör är spännande. Kalasbra i så fall, och grattis till en lyckad företagskultur. Men, för oss på redaktionerna, och i slutänden våra läsare, är det sällan en stor nyhet att en viss programvara kommer ut i ny version eller att en ny reklamkampanj lanserats. Försök att utvärdera nyheten med en utmoståendes glasögon.

3 Skicka användbart material
Se till att texten går att kopiera och inte sitter fast i en o-editerbar PDF. Se till att bifoga pressbilder, tydligt märkta med vem som är vem på bilden. I ett läge med kort om tid (Med andra ord, ganska ofta) kan en så liten sak avgöra om det blir en notis eller inte.

4 Var trevlig
Det gör jobbet roligare för alla inblandade. Redaktionen som inte är intresserad ena gången kan vara det nästa gång.

5 Var tillgänglig
Då och då stöter jag på företag som gjort det mesta rätt och skickat ut ett spännande pressmeddelande, men där ingen svarar när jag vill göra en intervju. Bestäm innan ni skickar ut en nyhet vem eller vilka som kan ställa upp, se till att ange rätt nummer och se till att svara på det numret.

6 Inse att du kan göra allt rätt och ändå inte bli omskriven.
Så trist är det. Ibland hinner vi inte med, ibland har vi skrivit så mycket om ett ämne/ en bransch/ en plattform att vi inte vill rapportera mer om det fastän själva händelsen är intressant. Ett visst mått av slump finns med i nyhetsvärderingen på en redaktion. Tyvärr.

Förresten: I veckan blev det klart att Microsoft köpet Mojang. Läs gärna Recodes hyllning av deras ärliga och välformulerade pressrelease.


Ada Fredelius är webbredaktör på Internetworld, på Twitter är hon @af_redelius.