Julie Wood
Julie Wood är informationschef på Kickstarter.

Sammanlagt 1,3 miljarder dollar har samlats in via Kickstarter sedan tjänsten gjorde premiär för drygt fem år sedan. Många av de drygt 69 000 projekt som gått i mål är välkända: den smarta klockan Pebble, spelkonsolen Ouya och den svenskutvecklade kameran Narrative Clip för att nämna tre.
Hittills har dock plattformen enbart varit öppen för användare i vissa delar av världen (se faktaruta). De som velat använda Kickstarter i andra länder har tvingats trixa sig förbi reglerna, genom att till exempel registrera bolag utomlands eller ta hjälp av vänner och kontakter.

– Det har varit väldigt krångligt, helt enkelt, säger Julie Wood, på blixtvisit i Sverige från Kickstarters huvudkontor i Brooklyn, New York.

Som exempel nämner hon det svenska bolaget Strawbees, vars Kickstarterkampanj drog in mer än 90 000 dollar i vintras:

– Det är en fantastisk idé som gjorde omedelbar succé hos oss. Men de fick ta sig förbi en massa hinder för att komma in. Jag tror det slutade med att de samlade in via ett amerikanskt bolag.

Relaterat: Svenska Strawbees gör succé på Kickstarter

Från och med måndag den 21 oktober blir det ändring på det. Då öppnar Kickstarter portarna för projekt från fyra nya länder: Sverige, Norge, Danmark och Irland.

För den som vill använda plattformen är nu en svensk adress – och en ålder över 18 år – allt som krävs.

– Det här är små länder, men med en lång historia av kreativitet och innovationer, vare sig det handlar om Minecraft eller Lego, säger Julie Wood.

Relaterat: Fem tips för att lyckas på Kickstarter

I Kickstarters frånvaro har konkurrenterna fått ett försprång i Sverige. Indiegogo och Fundedbyme är två exempel på alternativa crowdfundingplattformar. Det sistnämnda bolaget har dessutom sin hemvist i Sverige.

– Den största skillnaden är storleken på vårt community. Sju miljoner personer världen över har lagt in pengar på Kickstarter. Två miljoner av dem har gjort det i mer än ett projekt. Ingen annan plattform har en lika stor användarbas, säger Julie Wood.

I ett försök att positionera sig gentemot marknadsledaren har svenska Fundedbyme lagt ett tydligt fokus på så kallad equity crowdfunding. Det är en modell där användarna inte bara stöttar ett bolag av ren välvilja, eller förbeställer produkter innan de når produktion, utan faktiskt investerar en slant och blir delägare.

Relaterat: Låna startkapital på Fundedbyme

Kickstarter har inga planer på att erbjuda någonting liknande, säger Julie Wood.

– Det går rakt emot kärnan i vad vi gör, skulle jag säga. Kickstarter ska vara en plats där man ger stöd åt saker för att de är häftiga, inte för att de kan bli lönsamma, säger hon.

– Hollywood är ett exempel på motsatsen. Där går alla pengar till de filmer som har störst potential att dra in pengar. De som vill göra något annorlunda eller nyskapande har samtidigt jätteproblem. Vi vill inte att Kickstarter ska göra världen mer lönsam, utan mer intressant och kreativ, fortsätter Julie Wood.

Fakta

Kickstarter finns sedan tidigare i USA, Storbritannien, Kanada, Nya Zeeland och Australien.

Med start måndagen den 21 oktober öppnar tjänsten även för boende i Sverige, Norge, Danmark och Irland.
Sedan lanseringen år 2009 har mer än 1,3 miljarder dollar satsats i Kickstartprojekt. Drygt 69 000 projekt har nått de uppsatta insamlingsmålen.