I juni postade författaren Lars Wilderäng ett inlägg på sin blogg Cornucopia om att Feministiskt Initiativ köpt tio tusen gilla-klick från Turkiet på sin sida som just nått 100 000 gilla-klick. Hade Feministiskt Initiativ köpt sina gillningar? Det förnekades av partiföreträdare och teorier lades fram att det kunde röra sig om att någon köpt följare för att misskreditera partiet. I dag har antalet klick från Turkiet minskat, men fortfarande är följare från det landet näst störst efter Sverige.
Fördelning av fans hos Fi.
Händelserna kring Feministiskt Initiativs Facebook-sida var ett att de hittills mest uppmärksammade fallen i Sverige av 'klickfarmares' verksamhet. Det rör sig om företag som säljer annonsklick eller fans i sociala medier. Klickbedrägerier kan utföras för hand av en person eller av ett dataprogram som kan härma en människas handlingar för att undgå upptäckt. När en annons eller sponsrad länk blir klickad får annonsören betala till annonsföretaget då trafik leds om till den egna siten. De falska klicken kostar pengar utan att annonsen når ut till riktiga kunder, och de köpta fansen från klickfarmarna kan skymma Facebook-sidan från de riktiga följarna.
Relaterat: Nu finns Analytics till Iphone
För faktum är att de kommersiella klickfarmarna inte bara klickar åt de som betalar. De sprider också sina klick åt andra håll, och detta för att maskera sig. Orsaken är att Facebook, Twitter, Google, LinkedIn och Youtube mycket väl inser hur omfattande verksamheten är och gör en hel del för att bekämpa den. Facebook uppskattar att så mycket som 14 miljoner av de totalt 1,23 miljarder aktiva användarna kan vara falska. Youtube rensade i december bort miljarder videovisningar när en del siffror var uppenbart överdrivna. Säkerhetskonsulterna Andrea Stroppa och Carla De Micheli uppskattade år 2013 att omsättningen i handeln av falska Twitterföljare ligger på upp till 360 miljoner dollar och på 200 miljoner dollar för falsk aktivitet på Facebook.
För att komma runt säkerhetsfunktionerna på de sociala nätverken så behöver de mänskliga klickbedragarna visa att de inte bara är klickar på de betalande kundernas konton. De gillar då allt möjligt, för att framstå som helt vanliga användare istället för botar.
Botarna interagerar inte som vanliga användare.
Att råka ut för en klickfarmares falska klick kan ge en imponerande mängd likes, men innebär också problem. På Facebook finns funktionen ”pratar om detta”, som visar hur många av dem som gillat sidan som också har interagerat med den, till exempel genom att kommentera eller gilla en post. EdgeRank, algoritmen som avgör om ditt innehåll är relevant och händelser ska visas i flödet på användarnas väggar, påverkas om sidan har många inaktiva följare – ett tydligt tecken på fejkade eller åtminstone oengagerade följare. En låg poäng innebär låg status i Facebooks ögon och därför sämre exponering för poster i användarnas flöden.
Klickfarmarna är inte en ny företeelse, annonsbedrägerier följde med in på internet från första början. Ofta finns kopplingar till världens fattigare länder. Spamnätverk i Nigeria har de flesta nätanvändare stött på i sin mejllåda. Rapporter om ”guldfarmare” i Kina, som betalas för att spela sig igenom tråkiga nivåer av onlinespelet World of Warcraft, har funnits länge.
Klickfarmarna befinner sig oftast i länder utanför EU där myndigheterna har svårt att följa upp internetlagstiftningen. Kända länder är Egypten, Indonesien, Sri Lanka och Turkiet. Brittiska Channel 4 visade ifjol en dokumentär om hur en industri av klickfarmare vuxit upp i Bangladeshs huvudstad Dakha. Företag som verkar i en gråzon kan begära omkring fem dollar per tusen gilla-klick, vilket utförs av arbetare som kontinuerlig klickar på sidor och profiler. Lönen för tolv timmars intensivt klickande om dagen är lägre än minimilönen för en textilarbetare.
Bilal Sen, överinspektör vid den turkiska polisens cyberbrottsenhet, angav vid Europarådets möte om cyberbrottslighet år 2010 att problemen i landet handlar om att åklagare, domare och polis inte är medvetna om cyberbrottslighetens omfattning, att myndigheterna har svårt att få fram expertvittnen och korrekt bevisning samt att man har svårt att få till stånd samarbete med internationella internetleverantörer och med teknikföretagen. Det är också svårt för den turkiska polisen att avgöra inom vilken rättsordning som ett brott har skett, enligt det egna landets eller ett annat lands lagar. Klickfarmarna visar kopplingar till mer allvarlig cyberkriminalitet, som kortbedrägerier.
Myndigheterna har ett huvudbry med klickbedrägerierna och köpeföljarna. En rundringning till Konsumentverket, som handlägger marknadsföringslagen, eller Datainspektionen ger få svar.
– Klickbedrägerier är inte lika vanligt i Sverige då vi är ett litet språk på internet, men det finns alltid svinn i marknadsföringen, säger Michael Wahlgren, vd och grundare på SEO-byrån Pineberry.
Anna Björkegren, biträdande sektionschef vid Rikskriminalpolisens it-brottssektionen, upplyser om att det inte finns någon svensk lag som förbjuder klickbedrägerier och klickfarmare.
– Vi har inte haft ett ärende ännu för att pröva om det är frågan om vilseledande, berättar hon.
Det finns inga siffror om hur vanligt problemet skulle vara i Sverige. Björkegren uppmanar därför alla som uppfattar sig att ha blivit vilseledda att göra en polisanmälan, eftersom det gör brottet synligt för polisen och lagstiftare så att eventuella brott kan prioriteras högre.
SEO-konsulten Christian Rudolf ser problemet som en brist på transparens från företagen bakom de sociala nätverken. De berättar i allmänhet lite om hur sajterna fungerar. En post på en Facebooksida med tusen likes ses av sex procent av dessa. Om man betalar hundra kronor i annonsering så ökar räckvidden till 50-60 procent. Det är att jämföra med 35 kronor till en klickfarm för att få posten gillad flera gånger, vilket i sig ökar räckvidden, säger Christian Rudolf.
Jesper Åström, konsult på den digitala byrån For Sure, påpekar efterfrågans betydelse.
– Det är ett jätteproblem att engagera fans, och att unga säljare blir stressade till bättre ”vanity metrics”, säger han.
”Vanity metrics” – mätetal som bygger på fåfänga snarare än riktiga värden – är till exempel ett högt antal likes på en Facebooksida, om man inte tar hänsyn till vem det är som gillar den och om dessa tar till sig budskap och interagerar med poster.
– Det måste till en etisk debatt om annonsering, risken finns att annars att förbud införs som kan skada demokratiska värden, säger Jesper Åström.
Problemet är att klickfarmares verksamhet riskerar att fortsätta eftersom allt kan framstå som frid och fröjd för flera av partnerna. Annonsföretagen bedöms på uppnådd räckvidd. Så länge kostnaden ligger inom budgetramarna så är många köpare nöjda. Kvaliteten på trafiken har hittills inte varit lika betydelsefull. Klickfarmarnas existens sätter fingret på hur viktigt det är att ställa krav på affärsmodeller som bygger på interaktion med användarna.
Botherde, en specialiserad hackare som arbetar med botnätverk
Botnätverk, sammankopplade kapade datorer som hyrs ut per timme av botherdar bland annat till klickfarmare. Det kan röra sig även om vanliga hemdatorer. Kallas även zombiearmé.
Innehållsfarmare, ett företag som betalar många skribenter för att skriva sökordsoptimerade texter för att få många träffar för annonserna på sidan.
Länkfarmare, ett företag som korslänkar till flera olika siter för att höja en kunds betydelse hos sökmotorer.
RT-maskin, en bot eller en köpt följare som återtwittrar (RT) alla meddelanden från ett konto.
Vanity metrics, värden som antal följare i ett socialt medium, nedladdningar eller sidvisningar. De värdena är ofta lätta att manipulera och mäter inte de verkliga kostnaden för att få nya kunder.
Lägg en realistisk budget för annonsering per månad; hur långt kan din annons, ditt Twitter- eller Facebook-konto rimligen nå ut? Undersök vilka ip-adresser som besöker och gillar dig, varifrån de kommer och klickfrekvensen över hur ofta de är på sidan och interagerar. Kräv bättre transparens från annonsföretagen och tjänsteleverantören. Använd analyser från tredje part för att vara säker på trafikens kvalitet. Köp inte följare eller likes, trafiken är sämre och motverkar att du når ut.