Vad är Ello?
Ello är ett socialt nätverk helt fritt från reklam, som marknadsförs med frasen "you are not a product", du är inte en produkt.
Sajten har en knapp halv miljon dollar i riskkapital i ryggen, från amerikanska Freshtracks Capital. Ello får nu en del kritik från användare som har svårt att få ihop den investeringen med tjänstens officiella linje om att sätta användaren först.
Varför pratar alla om det?
Ello lanserades i mars 2014, men blev ordentligt omtalat först i mitten av september. Av allt att döma hänger dess plötsliga popularitet ihop med kritiken mot att Facebook ej tillåter dragartister att skapa användarprofiler under sina scennamn. Det har fått många att söka sig till Ello som ett hbtq-vänligare alternativ.
Hur går man med?
I skrivande stund krävs en inbjudan för att skapa en profil. På Ebay kostar en inbjudan ungefär 300 kronor. Enligt medieuppgifter handskas Ello med 40 000 inbjudningar och ansökningar i timmen.
Hur tjänar Ello pengar?
Det är fortfarande oklart. I en intervju med Business Insider säger grundaren Paul Budnitz att planen är en slags freemium-modell. Användare ska kunna betala extra för att till exempel ha flera aktiva konton samtidigt, nya färgscheman, emojis och så vidare.
Det här har väl gjorts förr?
Javisst, och ingen har lyckats än. Ello är långt ifrån det första försöket att skapa ett annonsfritt alternativ till sociala nätverk som Facebook och Twitter. Två exempel är Diaspora, som lanserades år 2010, och App.net, som öppnade år 2012. Inget av dem har nått framgång i annat än mycket begränsade kretsar.