I teorin är tanken tilltalande: Ett socialt nätverk fritt från reklam som aldrig säljer din data. Marknadsförd med klassiska fraser som "you are not a product". Perfekt i dessa tider, när Facebook och NSA tävlar om att framstå som det mest obehagligt integritetskränkande på nätet?

Relaterat: Microsoft fattar att Minecraft är mer än ett spel

Eller inte alls. För det här är inte första gången någon försöker sig på exakt samma sak. Vem kommer ihåg dem idag? Loggar du ofta in på App.net? Är det på Diaspora du lägger upp semesterbilderna?

Grejen är att löften om en reklamfri tillvaro och respekt för personliga data tycks väga extremt lätt i användarnas ögon. Missförstå mig inte – det är 100 procent rimligt att vara skeptisk till Facebook som en ny Storebror. Data brokers kartläggning av surfmönster kan ta sig riktigt obehagliga former. Fråga vilken användare som helst om hen bryr sig om hur hens data hanteras så blir svaret tveklöst “ja”.

Relaterat: Fem saker du behöver veta om Ello

Men det spelar ingen roll. Man väljer sociala nätverk efter var människorna finns. Utan mina kompisar, min familj och mina kollegor är både löften om integritet och snajdigt designade gränssnitt inget värt. Tänk på sociala nätverk som en fest så blir det tydligt: Hur goda drinkarna än är och hur bra musiken än låter så är det gästerna som avgör om jag trivs eller inte. Och för att dra festexemplet hela vägen: Den som sitter och häckar på Ello – nöjd, trygg och reklamfri – lär missa nästa festinbjudan.

Vi kanske borde inleda exodus från Facebook till den som lovar bäst integritet och minst mängd reklam, men det betyder inte att vi gör det. 


Linus Larsson är redaktionschef på Internetworld. På Twitter är han @LinusLarsson. (På Ello är han också @LinusLarsson)