Kundtjänst och annan kundkontakt via sociala medier har gått från experimentverkstad till verklighet. I dag är sociala medier bland de viktigaste kanalerna.

I vår artikelserie möter du de lyckade exemplen, får tips om verktygen och får titta närmare på fallen där det gick riktigt, riktigt snett.

Del 1: "Det är okej att säga att vi inte vet”

Sedan sociala medier blivit kritiska kommunikations- och marknadsföringskanaler för många företag har det poppat upp en uppsjö av verktyg för övervakning och analys. Vilket verktyg som är rätt för just ditt företag beror på de unika behov som verksamheten kräver. Olika verktyg har olika styrkor och svagheter när det gäller sådant som vilka tjänster och språk som stöds samt snabbhet, api:er och så vidare. För en del företag kan det kännas praktiskt med verktyg som utvecklas lokalt. Här är tre leverantörer från Norden som är på gång just nu.

Meltwater

meltwater
En etablerad spelare inom bevakning och analys av sociala och traditionella medier. Företaget grundades i Norge men har idag huvudkontor i San Fransisco. Meltwaters sociala medier-verktyg Meltwater Buzz har bland annat specifika funktioner för att hantera kundservice-frågor på sociala medier samt för att upptäcka kriser med missnöjda kunder som håller på att segla upp.

www.meltwater.com

Relation Desk

Relation Desk
Relation Desk är ett svenskutvecklat verktyg för att hantera kommunikation och analys i sociala medier. verktyget låter dig se alla dina konversationer samt svara på frågor utan att lämna verktyget. Relation Desk används av svenska bolag som är dokumenterat duktiga på att möta kunderna i sociala medier som Telia och SAS. Relation Desk är gratis att pröva på under en 30-dagars period.

www.relationdesk.com

Notified

Notified
För att kunna ge dina kunder den information de behöver så krävs det att du har full koll på hur snacket går därute. Malmöbaserade Notified är ett verktyg för att bevaka flödet i sociala medier. Upptäck hur snacket går kring ditt företag och benchmarka mot konkurrenterna. Notified används av bolag som Findus och Eniro.

www.notified.com