Pinterest är såväl ett arbetsredskap och tidsfördriv för designers och formintresserade världen över. Därför är det inte så konstigt att bolaget lägger stor vikt vid produktens utseende och interaktionsdesign.
– En del av det som gör Pinterest unikt är det fokus företaget har på design. En av våra medgrundare, Evan Sharp, är designer själv. Det har gjort att design är en del av kärnan i vårt företag. Vår designfilosofi handlar om att göra upplevelsen på Pinterest enkel och intuitiv, så att “pinnare” enkelt kan hitta den information de letar efter, säger Andreas Pihlström, som på Pinterest har titeln lead product designer.
Andreas Pihlström var en av de första designers att knytas till bolaget. Han upptäcktes av Pinterest-teamet redan när han jobbade i Stockholm på designbyrån Kurppa Hosk och sitt eget bolag Suprb.
– Jag blev kontaktad av en av Pinterest allra första designers när jag bodde och jobbade i Stockholm under 2012. Vi började prata en del över nätet och sedan blev jag introducerad för Pinterest medgrundare Evan Sharp. Vi tyckte både att det skulle vara intressant och roligt att arbeta tillsammans, så jag började arbeta på ett par mindre projekt för Pinterest medan jag fortfarande bodde kvar i Sverige.
Relaterat: Nu satsar Pinterest på företagen
När samarbetet fördjupades blev det dock mer praktiskt för Andreas Pihlström att själv flytta över Atlanten för att kunna jobba med tjänsten på plats.
– Tidsskillnaden kunde göra det problematiskt ibland och det blev ganska snart uppenbart att det skulle vara bättre att göra teamet sällskap i San Francisco. Jag och min familj flyttade sedan dit förra året, säger han.
Vad tror du att du hade som Pinterest-teamet letade efter?
– Jag bryr mig väldigt mycket om allt från ingenjörsdelen av att bygga produkter till hur de ser ut och känns. Jag brukar använda den teknik som behövs för att koda och designa alla mina idéer. När jag började som konsult för Pinterest var förmågan att kunna arbeta med alla delar någonting som de uppskattade.
Andreas Pihlström ser sin styrka som designer och arbetsledare för andra designers som en kombination av olika egenskaper och förmågan att se stort och smått.
– Jag tror nog att jag är en pixel-perfektionist och bryr mig samtidigt verkligen om hur saker och ting är uppbyggda. Jag försöker göra alla mina designer så enkla som möjligt, något som inte alltid är så enkelt när du försöker ta komplexa saker och göra dem enkla att använda. Jag gillar utmaningen i det hela och försöker även uppmuntra mina team att se till detaljerna.
Relaterat: Nu satsar Pinterest på företagen
Hur är det då att jobba på ett hajpat bolag med en tjänst som används av miljontals användare världen över?
– Det är fantastiskt att arbeta på Pinterest. Det är otroligt roligt att det finns miljontals människor som använder Pinterests produkt som vi hjälper till att bygga. Jag tycker att det är en av de bästa upplevelserna i min karriär så här långt och jag känner mig väldigt lyckligt lottad att ha fått möjligheten att arbeta här. Varje dag på jobbet träffar och arbetar jag med fantastiska människor som öppet delar med sig av sina tankar och idéer om de saker jag personligen bryr mig mest om och alltid vill lära mig mer om.
– Pinterest är en arbetsplats med innovativa och kreativa människor som alla drivs av att skapa en så bra produkt som möjligt. På riktigt så är alla nog lite av perfektionister här. När det dyker upp ett problem på Pinterest, gör vi omedelbart allt i vår makt för att lösa det. Engagemanget är någonting som jag verkligen uppskattar och som jag kan dela.
Hur skiljer det sig generellt att jobba i San Francisco jämfört med Sverige?
– Jag vet inte om jag kan komma på några specifika skillnader mellan San Francisco och Sverige i sig, men den största skillnaden för mig personligen är i den arbetsupplevelse jag har här i San Francisco. Jag har aldrig arbetat för ett företag som är så stort som Pinterest. Vi är över 400 medarbetare nu.
Vad är de viktigaste sakerna yrkesmässigt du lärt dig sedan flytten till San Francisco?
– Gör allting så enkelt som möjligt och fokusera på detaljerna som verkligen betyder något.
Finns det skillnader i synen på produktdesign mellan San Francisco och Europa?
– Att arbeta på Pinterest har fått mig att inse allt mer hur viktigt det är att agera snabbt, tänja på gränserna och arbeta med problemlösning än vad jag gjorde tidigare. Resultatet av de tankarna har gjort mig till en av tre personer i ett arbetsteam som fokuserar på högkvalitativa produkter och varumärkesvision, strategi och genomförande, och arbete med design för framtiden på Pinterest.
...sina viktigaste arbetsverktyg:
– Mina absolut viktigaste arbetsverktyg är Photoshop, Pixate och Sublime Text. Trots att jag älskar teknologi är jag också ”old school”. Jag älskar att brainstorma på flera whiteboards samtidigt och är verkligen en visuell person. Men jag älskar även att jobba med papper och penna.
Tjänster han inte skulle vilja vara utan i sitt jobb:
– Jag skulle inte klara mig utan min musik på Soundcloud och Mixcloud. Jag är ett stort fan av elektronisk musik som har varit en del av mitt vardagsliv på jobbet i över 20 år.
Titel: Lead Product Designer, Pinterest
Ålder: 35 år
Bor: San Francisco