facebook atlas
Annonsplattformen Facebook Atlas gör det möjligt att spåra köp längs hela inköpstunneln till ett köp i en fysisk affär. Google borde vara oroade.

Facebook re-lanserar annonsplattformen Atlas Advertiser Suite som man köpte av Microsoft för 100 miljoner dollar förra året. Men Facebook har lagt på sina egna möjligheter att målstyra annonser mot en perfekt avgränsad målgrupp utifrån demografi.

Det som gör Facebook Atlas till ett reellt hot mot Googles annonsnätverk är:

1) Att annonsörer kan avgränsa mottagarna för ett visst budskap i fråga om ålder, kön och bostadsort. Det handlar inte om en demografi utifrån beteende utan från faktiska uppgifter om användarna från Facebook.

2) Atlas utgår från Facebooks 1,3 miljarder användare, varav en miljard är mobila, men det är snarare en annonsplattform, än ett annonsnätverk, där annonsörer kan hitta perfekta målgrupper på 24 marknader.

3) Genom Atlas kan marknadsförare följa användare genom hela inköpsprocessen från den första påverkan, över ytterligare kontaktpunkter mellan desktopdatorer, mobiler och surfplattor till det slutgiltiga köpet, helt utan cookies.

4) Genom att uppmuntra kunder i fysiska affärer att lämna ifrån sig sin e-postadress vid ett köp kan Atlas även mäta köp i fysiska butiker.

5) Facebook kan nå konsumenter som inte vet att de är intresserade av en produkt, medan Google i huvudsak når konsumenter som vet vad de letar efter. En inte oviktig skillnad när annonsmiljarderna ska fördelas.

Om inte användarna slår bakut av integritetsskäl kommer Facebook Atlas att vara en värdig utmanare till Googles annonsförsäljning som under Q2 omsatte 104 miljarder kronor. Facebook omsatte samma period en femtedel av Googles annonsförsäljning.